اهم اخبار

عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، کشور را به واردکننده تبدیل می کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور گفت: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم و بی‌رغبتی کشاورزان برای فروش این محصول به دولت، در نهایت منجر به واردات می شود.

 

 

محمد حسین خنکال دوشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شاهرود در گفت و گویی، با تأکید بر اینکه طبق قانون، شورای اقتصاد موظف است قیمت خرید تضمینی محصولات راهبردی را همراه با محاسبه نرخ تورم و در زمان مناسب اعلام کند، اظهار داشت: با این وجود قیمت ۱۳ هزار ریالی هر کیلوگرم گندم از سال ۹۵ تا ۹۷ ثابت بود و نرخ گندم سال زراعی جاری نیز با سه ماه تأخیر ۱۴ هزار و ۷۰۰ ریال اعلام شد.

وی با بیان اینکه اعلام دیرهنگام نرخ گندم کشاورزان را متضرر کرد، افزود: قانون گذار به خوبی زمان اعلام قیمت را مشخص کرده تا کشاورز تکلیف خود را بداند و بر اساس قیمت اعلام شده برای نوع کشت خود تصمیم بگیرد.

عضو هیأت مدیره بنیاد گندم کاران کشور با اشاره به اعتراض گندم کاران و انجام نامه نگاری با مجلس شورای اسلامی و دولت برای حل این موضوع، ابراز کرد: این تلاش ها سبب شد تا رئیس جمهوری در سفر به استان سمنان نرخ خرید تضمینی را ۱۶ هزار ریال اعلام کند و در نهایت این رقم به ۱۷ هزار ریال رسید.

خنکال با بیان اینکه پایین بودن نرخ گندم در ایران به نسبت کشورهای همسایه خطر قاچاق را افزایش می دهد، یادآور شد: از سوی دیگر، وقتی قیمت جو از گندم بیشتر باشد، دامداران به جای جو گندم را با قیمت کمتر برای دام های خود خریداری کنند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی به تازگی برای افزایش قیمت تضمینی تا ۲۵ هزار ریال وارد عمل شده است، افزود: امسال تاکنون با وجود افزایش تولید، کشاورزان کشور حدود پنج درصد به نسبت سال قبل گندم کمتری تحویل داده‌اند و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه این روند، اگر تا مرداد ذخیره گندم به حد نصاب نرسد، دولت ناگزیر به واردات می‌شود.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان از تفاوت قیمت پیشنهادی شرکت تعاونی روستایی، کارخانه های آرد و شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان سه مرجع اصلی خرید گندم انتقاد کرد و گفت: تفاوت قیمت های پیشنهادشده برای هزینه هایی همچون کرایه بار و انبار سبب شده تا گندم باکیفیت به برخی شهرستان ها رفته و در مقابل شهرستان هایی که پول کمتری پرداخت کردند گندم با کیفیت پایین به نانوایی های خود تحویل دهند.

مشکلات گندمکاران شرق استان سمنان

خنکال، همچنین حمل گندم را یکی از مشکلات گندم کاران شرق استان سمنان دانست و گفت: کامیون داران شاهرودی از سال ۹۵ تاکنون ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از شرکتی به نام خلیج فارس طلب داشتند و اعلام کرده اند تا زمان پرداخت پول، گندم ها را حمل نمی کنند.

وی ادامه داد: البته با پیگیری معاون استاندار سمنان این موضوع تا حدی حل شده و قرار است مبلغی به کامیون داران پرداخت شود.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر این، به دلیل عقب افتادن کشت امسال، کمباین ها کمی دیرتر از دیگر استان ها به سمنان آمدند و همان تعدادی هم که هستند برای انجام کار هزینه زیادی را از کشاورز دریافت می کنند.

تاکنون سه میلیون و ۶۵۰ هزار تن گندم به روش خرید تضمینی از کشاورزان خریداری و ۹۵ درصد بهای گندم خریداری شده از ابتدای فصل برداشت تا به امروز از سوی دولت پرداخت شده است.

پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۴ تا ۱۴.۵ میلیون تن گندم در کشور برداشت شود.

در استان سمنان شهرستان میامی، با ۴۵ هزار تن گندم در سال، بیشترین و باکیفیت ترین گندم را در استان سمنان تولید می کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *