اهم اخبار

عضو کمیسیون کشاورزی:تشکلاتی در کنار کشاورزان باشد که محصولاتشان را بفروشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نقش تعاونی‌های روستایی در بهبود وضعیت کشاورزان و کاهش قیمت نهایی محصول، گفت: باید تشکلاتی در کنار کشاورزان باشد که محصولاتشان را بفروشد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: شرکت‌های تعاونی در روستاها از زمان‌های دور وجود داشت. از ترکیب این شرکت‌های تعاونی، هر شهرستان یک اتحادیه تعاونی داشت و از مجموع اتحادیه‌ها، یک اتحادیه تعاونی مرکزی در تهران قرار داشت. وظیفه این تعاونی‌ها، تأمین نهاده‌های کشاورزی و فروش محصولات کشاورزی بود. متأسفانه امروز نه تعاونی‌ها و نه اتحادیه مرکزی فعال نیستند، منابع مورد نیاز به عنوان سرمایه در اختیارشان نیست و دولت هم روی آن‌ها متمرکز نشده که فعالشان کند.

او ادامه داد:‌ سازمان تعاونی روستایی هم که شرکت‌ها را اداره می‌کند، نقشی که باید داشته باشد ندارد و کارش را به درستی انجام نمی‌دهد. باید تشکلاتی در کنار کشاورزان باشد که محصولاتشان را بفروشد، صنایع جانبی مثل صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری هم در کنار تولید ایجاد کنند که اگر کالایی مازاد بر مصرف بود و امکان صادرات وجود نداشت، تبدیل شود.

نماینده بم خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها می‌توانند نقش موثری هم در سرویس‌دهی به کشاورزان و تامین نهاده‌ها داشته باشند. خیلی از استان‌های جنوبی، محصول خارج از فصل تولید می‌کنند؛ کسی این محصول را از آن‌ها نمی‌خرد و همان محصول در مناطق شمالی با قیمت بسیار بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در این‌جا هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده اجحاف می شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد:‌ اگر سازمان تعاون روستایی بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد،‌ هم تولیدکننده سودآوری دارد و هم مصرف‌کننده از قیمت پایین‌تری استفاده می‌کند که به نفع همه مردم ایران خواهد بود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *