اهم اخبار

عضو کمیسیون کشاورزی: صادرات به روسیه با روش‌های علمی صورت نمی‌گیرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت که صادرات به کشور روسیه با روش‌های نیمه‌سنتی انجام می‌گیرد و کاملا علمی نیست.

 

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر مواد غذایی با روش‌های نیمه‌سنتی، بسته‌بندی و هر روز تعداد زیادی کانتینر به روسیه صادر می‌شود.

او ادامه داد: اما روش‌ها کاملا علمی نیست. مثلا ما با کشور هلند وارد مذاکره شدیم که بتوانیم با استفاده از تکنولوژی روز و فناوری،‌ بتوانیم محصولات را با کیفیت بهتر به مقصد برسانیم. به عنوان مثال، ‌محصول شوید دزفول به مسکو صادر می‌شود اما در ۱۰ تا ۱۵ روزی که طول می‌کشد به دست مصرف‌کننده برسد، قدری از کیفیت آن کاسته می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: برای مقابله با این مشکل دو راه داریم؛ اول این‌که صنایع بسته‌بندی را توسعه دهیم و سرعت رسیدن به مقصد را افزایش و زمان را کاهش دهیم. کشوری مثل ترکیه که تا پیش از این به روسیه صادرات داشت از طریق خطوط هوایی این کار را انجام می‌داد و محصول را ظرف شش ساعت به مسکو می‌رساند.

پاپی‌زاده افزود: از طرف دیگر، نیازمند این هستیم که دولت ورود پیدا کند و یارانه مناسبی در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد تا بتوانیم از طریق حمل و نقل هوایی، محصول را ظرف نصف روز به روسیه منتقل کنیم. این مساله به شدت روی کیفیت تاثیر می‌گذارد.

این عضو کمیسیون کشاوزی تاکید کرد: در حال حاضر، محصول ما در مزرعه در مقابل محصول ترکیه درجه یک است درحالی که محصول آن‌ها درجه سه است. اما همین محصول وقتی به مسکو می‌رسد، از کیفیت کمتری نسبت به محصول ترکیه برخوردار است چون چند روز طول می‌کشد به مسکو برسد ولی باز هم از آن استقبال می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با وجود همه این مشکلات، تجار صادرات انجام می‌دهند و برایشان سودآور است. اگر دولت در حوزه حمل و نقل هوایی،‌ فرودگاه‌ها را تجهیز کند و مجوز صادرات را به فرودگاه‌های مختلف کشور بدهد،‌ یارانه‌ای را به حمل و نقل بدهد می‌توانیم حداقل چند میلیارد دلار در سال برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *