اهم اخبار

عقب نشینی شرکت چندملیتی ‘یونیلیور’ از افزایش قیمت محصولاتش در انگلیس

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
شرکت چند ملیتی هلندی – انگلیسی ‘یونیلیور’ در یک عقب نشینی اعلام کرد که اختلاف نظرش با فروشگاه های بزرگ زنجیره ای انگلیس از جمله ‘تسکو’ و ‘ازدا’ بر سر قیمت محصولاتش حل شده است

شرکت چند ملیتی’یونیلیور’ با توجه به کاهش ۱۷ درصدی ارزش پوند انگلیس از بعد از همه پرسی ۲۳ ژوئن، خواهان افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولاتش شده بود.

 

به گزارش ایرنا،با عدم پذیرش درخواست یونیلیور از سوی فروشگاه زنجیره ای تسکو، این شرکت اقدام به متوقف کردن عرضه ۲۰۰ قلم از محصولات پرطرفدارش در این فروشگاه کرده بود.

فروشگاه زنجیره ای تسکو که با داشتن ۳ هزار و ۳۰۰ فروشگاه، و بیش از ۳۰۰ هزار کارمند، بزرگترین کارفرما در بخش خصوصی در بریتانیا محسوب می شود، نیز ضمن مقاومت در برابر خواسته یونیلیور، فروش محصولات این شرکت را در سطح فروشگاه هایش و در شبکه فروش آنلاین خود، متوقف کرده بود.

یونیلیور در بیانیه ای گفته است: ‘این شرکت تایید می کند که وضعیت عرضه محصولاتش توسط تسکو در بریتانیا و ایرلند به شکل موفقیت آمیزی حل شده است.’

این شرکت افزود که برای حل این مساله یونیلیور و فروشگاه تسکو همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته اند.

فروشگاه تسکو نیز در بیانیه ای با تأکید بر اولویت داشتن حقوق مشتریانش تایید کرد که اختلاف نظر ایجاد شده به نحو رضایت بخشی حل شده است.

در همین حال فروشگاه زنجیره ای ‘ازدا ‘ که به عرضه کالاهای ارزان قیمت مشهور است، هم گفته است که مذاکرات موفقیت آمیزی با شرکت یونیلیور داشته است.

برخی از منتقدین، شرکت چندملیتی یونیلیور که در جریان همه پرسی ۲۳ ژوئن از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت به عمل آورده بود، را متهم کرده بودند که به دنبال سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده به دنبال برگزیت است.

آنها با اشاره به تولید برخی از محصولات این شرکت در انگلیس، معتقدند که برگزیت صرفاً یک بهانه برای افزایش قیمت این محصولات شمرده می شود.

روزنامه دیلی میل روز جمعه در گزارشی از عقب نشینی شرکت یونیلیور به عنوان یک ‘پیروزی ‘ برای بریتانیا یاد کرده است.

شرکت یونیلیور که در سال ۱۹۳۰ میلادی از ادغام شدن شرکت انگلیسی صابون’ Lever Brothers ‘شرکت هلندی کره سازی ‘Margarine ‘Unie تأسیس شده، در حال حاضر با داشتن ۱۶۸ هزار نیرو، مالک بیش از ۴۰۰ برند معروف دنیا در دسته بندی های غذایی، نوشیدنی، تمیزکننده های محیطی و نظافت شخصی است.

گردش مالی این شرکت که ۵۸درصد از فعالیتش در بازارهای نوظهور جهان است، در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بوده است.

این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی در حدود ۲ میلیارد پوند بابت فروش محصولاتش سود داشته است.

به گفته تحلیل گران، فروشگاه های زنجیره ای در انگلیس در ارتباط با قیمت محصولاتی که عرضه می کنند همواره مذاکراتی پشت پرده با تولیدکنندگان دارند و به همین دلیل کشیده شدن اختلاف نظر یاد شده به سطح عموم، اقدامی غیرمعمول شمرده می شود.

اگر چه منابع انگلیسی در روز جمعه اشاره ای به جزییات توافق شرکت یونیلیور با فروشگاه های زنجیره ای انگلیس نکرده اند، اما این نکته را متذکر شده اند که کاهش ارزش پوند بسرعت بر روی عرصه کالاهای وارداتی تاثیر خودش را گذاشته است.

پیش از این منابع اقتصادی از جمله صندوق بین المللی پول و شرکت های بزرگ انگلیسی نسبت به آثار منفی برگزیت به ویژه خروج از بازار واحد اروپایی بر تجارت و اقتصاد انگلیس ازجمله افزایش تورم در این کشور هشدار داده اند.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیرش هشدار داده بود که به دلیل برگزیت، نرخ تورم در انگلیس از ۰٫۷ درصد کنونی به ۲٫۵ درصد در سال ۲۰۱۷افزایش خواهد یافت.

شهروندان انگلیس سوم تیرماه در همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا که به «برگزیت» شهرت یافت، با ۵۱٫۹ درصد رأی موافق در مقابل ۴۸٫۱ درصد رأی مخالف، به خروج از این اتحادیه رأی دادند.

نخست وزیر انگلیس وعده داده است که روند خروج از اتحادیه اروپا را تا پایان مارس ۲۰۱۷ (دهه اول فروردین ۱۳۹۶) شروع می کند.

 

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *