اهم اخبار

غفلت از ظرفیت ویژه گیاهان درآمدزا در کشور/ نیازمند شبکه‌های قدرتمند بازاریابی هستیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تنوع اقلیمی کم نظیر ایران زمین،پهنه جغرافیایی وسیع و عقبه و پشتوانه قابل اعتنایی که در عرصه طب سنتی و دارویی از آن برخوردار است،فرصتی ویژه محسوب می شود که با توجه مضاعف به این حوزه،می‌توان نسبت به برداشتن گام‌هایی ارزنده در راستای توسعه صادرات غیر نفتی،به موفقیت های چشمگیرتری در این خصوص نائل شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول یک دهه اخیر، گرایش و تمایل عموم مردم جهان، نسبت به طب دارویی و سنتی، با اقبال قابل توجهی همراه شده است.
اگرچه موضوع طبابت و علم پزشکی نوین همچنان نقش تعیین کننده‌ای را در حوزه درمان به خود اختصاص داده است، اما این امر نافی تأثیرگذاری اثبات شده طب سنتی در رفع امراض و بیماری‌های گوناگون نیست.
با مطالعه تاریخ علم و طب سنتی، به این واقعیت پی خواهیم برد که کشور ایران از پشتوانه و عقبه قابل اعتنا و برجسته‌ای در این حوزه برخوردار است.
تنوع اقلیمی، پهنه جغرافیایی وسیع، پشتوانه علمی، تکثر و تعدد مناطق روستایی به عنوان یکی از ظرفیت‌های تولیدی برجسته در حوزه تولید و برداشت گیاهان دارویی از مؤلفه هایی است که به مثابه زنجیره‌ها و حلقه‌های به هم پیوسته، مکمل پیشرفت و حصول توفیقات مؤثر در این حوزه به شمار می‌روند.
بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه طب سنتی و کشاورزی قائل به این امر هستند که یکی از مصادیق اقتصاد دانش بنیان را می‌توان در عرصه گیاهان دارویی جستجو کرد.
به واقع نگاه علمی به این حوزه و برداشت، فرآوری و تولید گیاهان دارویی با همیاری و هم‌نوایی شرکت‌های دانش بنیان، مؤلفه ای است که با اتکای به آن می‌توان اشتغال روستایی را به میزان قابل توجهی تقویت و پشتیبانی کرد.
عیسی عبدالملکی، دانش آموخته رشته کشاورزی، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به معضل مهاجرت روستانشینان و پیامدهای مخرب خالی شدن این مناطق از جمعیت و به تبع آن سوق پیدا کردن این گروه‌ها و اقشار جمعیتی به سمت کلانشهرها، عنوان کرد: رشد و گسترده‌تر شدن حاشیه نشینی و پیامدهای مخرب رشدِ فراتر از معمول جمعیت در مناطق شهری و ضرب آهنگ نگران کننده کاهش ضریب جمعیت و سکونت در مناطق روستایی، از مخاطراتی به شمار می رود که به تدریج به تضعیف یکی از ظرفیت‌های عظیم و بالقوه تولیدی در کشور که همان مناطق روستایی است ، منتهی خواهد شد.
وی افزود: توسعه شهری، بدون توسعه روستایی محقق نخواهد شد و به تبع کند شدن روند شکوفایی در عرصه روستایی، کلیت کشور را با چالش ها و هزینه هایی سنگین مواجه خواهد ساخت.
عبدالملکی گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از این معضل به توجه و سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی معطوف می‌شود و به تعبیری با تمرکز و اتخاذ تمهیدات مؤثر و برنامه ریزی مدون در حوزه مذکور، قادر خواهیم بود، علاوه بر سود آوری سازنده، معضل بیکاری در مناطق روستایی را نیز کنترل و مهار نماییم.
دانش آموخته رشته کشاورزی عنوان کرد: از سوی دیگر، نقش سازنده این ظرفیت در فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و توسعه صاردات غیر نفتی بسیار قابل توجه است.
وی افزود: یکی از محاسن فعالیت در این عرصه به عدم نیاز به سرمایه گذاری‌های کلان معطوف می شود و به واقع از این فرصت و ویژگی می توان به عنوان مُشَوِقی در جهت جذب سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در این حوزه بهره برد.
عبدالملکی عنوان کرد: خرید تضمینی گیاهان دارویی به نحوی که با خُلفِ وعده و ادعاهای واهی و بی عمل همراه نشود، یکی از راهکارهایی است که می تواند انگیزش لازم برای افزایش فعالیت ها در این عرصه، مهیا سازد.
از تلاش برای حفظ محیط زیست تا ارائه تسهیلات کم بهره
نصیر شکوهی، یکی از فعالان حوزه تولید گیاهان دارویی، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت تلاش جمعی برای حفظ سلامت زیست محیطی به عنوان یکی از پیش نیازهای صیانت و حراست از این ظرفیت خدادادی گفت: متأسفانه سیر تخریب محیط زیست در طول سالیان گذشته به میزانی شدت یافته که از این معضل می‌توان به عنوان یکی از جدی‌ترین مخاطرات موجود در کشور یاد کرد.
وی افزود: بدون تردید، با تخریب محیط زیست، امکان حفظ و نگهداری و استمرار فعالیت‌ها در بخش کاشت و برداشتِ گیاهان دارویی نیز سخت و دشوار می‌شود که حصول این امر (حفظ حداکثری سلامت زیستی محیطی) مستلزم عزمی جدی، ملی و فرابخشی است.
شکوهی عنوان کرد: یکی دیگر از الزامات پیشرفت و نائل شدن به موفقیت هر چه بیشتر در این عرصه، به پرداخت و ارائه تسهیلات کم سود معطوف می‌شود که قطعاً با پیش بینی و زمینه سازی برای پرداخت بسته های تشویقی و حمایتی می توان به توفیقات سازنده ای در عرصه طب سنتی و گیاهان دارویی و توسعه صادرات هر چه بیشتر در این بخش نائل شد.
تسهیل روند مبادلات بانکی،لازمه توسعه صادرات گیاهان دارویی است
فرید مداح، کارشناس حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اقبال مطلوب و قابل توجه بسیاری از جوامع و کشورها به خرید و واردات گیاهان دارویی گفت: قطعاً ضریب تقاضای واردات این محصولات از کشور ایران قابل اعتنا است، اما این امر مستلزم تأمین و فراهم نمودن پیش نیازهایِ خاصِ به خود است که یکی از این الزامات به تسهیل روند مبادلات بانکی معطوف می شود.
وی افزود: انتظار می‌رود در خصوص سهولت مبادلات بانکی و رفع برخی موانع، گام‌های مؤثرتری برداشته شود زیرا تا زمانیکه این امر با کندی و فرسایش مواجه باشد، امکان توسعه صادرات گیاهان دارویی به عنوان مؤلفه‌ای اثربخش در ارتقای سطح صادرات غیر نفتی فراهم نخواهد شد.
لزوم ارتقای تحقیقات مراکز علمی و آزمایشگاهی کشور،در بخش گیاهان دارویی احساس می شود
فهیمه اسماعیل بیگی، کارشناس حوزه طب دارویی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به نقش حائز اهمیت تحقیقات و پژوهش های علمی و دانشگاهی، در توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مرتبط با این عرصه، گفت: قطعاً با حمایت و هم راستایی هر چه بیشتر توانمندی های علمی و آزمایشگاهی کشور در جهت توسعه علمی و حجمی تولید و برداشت گیاهان دارویی و فرآوری آن، قادر خواهیم بود بازارهای هر چه بیشتری از کشورهای منطقه را فتح کنیم.
وی افزود: برخی گمان می کنند که سود آوری تجارت و صادرات گیاهان دارویی ناچیز است، اما این ذهنیت صحیح نیست و مصادیق و مثال‌های بسیاری را در جهت نقض این ادعا می توان مطرح کرد.
اسماعیل بیگی عنوان کرد: به عنوان مثال، کشور کانادا در سال ۲۰۰۰ از محل صادرات جنسینگ از کشور کره جنوبی، بیش از ۶۰ میلیون دلار هزینه کرده که با در نظر گرفتن تنوع گیاهان دارویی و گستره و تنوع بازار تقاضا برای چنین محصولاتی، به روشنی به ظرفیت سوددهی این عرصه، پِی خواهیم برد.
وی در خاتمه یادآور شد: شبکه بازاریابی قدرتمند از دیگر ضروریاتی است که نباید از آن غافل شد و قطعاً با تأمین چنین الزامات و اقتضائاتی قادر خواهیم بود به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های اشتغالزایی، صادرات و سودآوری از این ظرفیت بالقوه و موهبت خدادادی دست یابیم.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *