اهم اخبار

فائو اعلام کرد :افزایش قیمت مواد غذایی در بازار جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان غذای ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت های جهانی غذا در ژانویه نزدیک به بالاترین رکورد دو سال اخیر صعود کرد و به نظر می رسد در سال ۲۰۱۷ بالاتر و پرنوسان تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت های مواد غذایی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دلیل عرضه فراوان، کندی رشد اقتصاد جهانی و دلار قوی‌تر به مدت پنج سال متوالی کاهش داشته است.

اما در ژانویه این شاخص که تغییرات قیمت ماهانه برای سبدی از غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را می سنجد، به ۱۷۳.۸ واحد صعود کرد که بالاترین سطح از فوریه سال ۲۰۱۵ بود.

رشد ۲.۱ درصدی ماهانه این شاخص تحت تاثیر افزایش قیمت شکر و قیمت صادرات غلات و روغن های گیاهی بود.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در این باره اظهار کرد: عوامل بیرونی شامل نگرانی ها نسبت به سیاست تجاری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در آمریکای شمالی احتمالا در نوسان بیشتر قیمتهای مواد غذایی تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته عباسیان، ابهامات در خصوص روابط تجاری مکزیک که صادرکننده ذرت است و آمریکا، مشکلاتی را برای بازارهای بین المللی ایجاد کرده است. همچنین روابط میان روسیه و اوکراین که صادرکنندگان بزرگ غلات هستند ممکن است بر افزایش قیمتها تاثیرگذار باشد.

اقتصاددان ارشد فائو خاطرنشان کرد قیمتها نسبت به سال ۲۰۱۶ بالاتر خواهند بود و نوسان بیشتری خواهند داشت.

رشد ۹.۹ درصدی قیمت شکر در ژانویه به دلیل دورنمای محدود شدن عرضه از سوی برزیل، هند و تایلند بود که این روند احتمالا ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی خود برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ را به ۲.۵۹۲ میلیارد تن افزایش داد که بر مبنای انتظار برای برداشت بالاتر گندم در استرالیا و روسیه بوده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *