اهم اخبار

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران عنوان کرد: فرش قرمز بانک مرکزی برای برندهای خاص لبنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اواخر خرداد سال جاری در ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیرخام برای خرید از دامداران ۲ هزار و ۳۹۰ تومان مصوب و ابلاغ شد؛ اما اکنون تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به کارخانه ها تحویل داده می شود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، بنا به گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران، متأسفانه نظارت و کنترلی وجود ندارد؛ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده و تنها منتظر هستند کارخانه ها قیمت محصولات لبنی خود را افزایش دهند و آنها را مقصر گرانی اعلام کنند؛ البته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این اختلاف قیمت خبر دارد اما کارهای عملیاتی انجام نداده است.

وی معتقدست تأمین مواد اولیه مانند پاکت های تتراپک از نظر قیمت، زمان، کاغذ بازی و تخصیص ارز کمرشکن شده است؛ بانک مرکزی برای برخی برندها، فرش قرمز پهن می کند اما متأسفانه برای عموم کارخانه ها این کار را انجام نمی دهد و ارز نیمایی به راحتی به آنها تخصیص داده نمی شود و بیشتر به کارخانه های قوی تر توجه می کنند و از کارخانه های ضعیف تر حمایتی نمی شود.
علی احسان ظفری، رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران گفت: قیمت مصوب شیرخام ۲ هزار و ۳۹۰ تومان است اما اکنون تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان به کارخانه ها تحویل داده می شود. متأسفانه هیچ نظارت و کنترلی وجود ندارد نه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و نه تعزیرات هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نداده و تنها منتظر هستند کارخانه ها قیمت محصولات لبنی خود را افزایش دهند و آنها را مقصر گرانی اعلام کنند؛ در حالی که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید مانع این کار می شد. البته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این اختلاف قیمت خبر دارد اما کارهای عملیاتی انجام نمی دهد.

ارز نیمایی به راحتی به تولیدکننده تخصیص داده نمی شود

وی افزود: تأمین مواد اولیه مانند پاکت های تتراپک از نظر قیمت، زمان، کاغذ بازی و تخصیص ارز کمرشکن شده است؛ بانک مرکزی برای برخی برندها، فرش قرمز پهن می کند اما متأسفانه برای عموم کارخانه ها این کار را انجام نمی دهد و ارز نیمایی به راحتی به آنها تخصیص داده نمی شود و بیشتر به کارخانه های قوی تر توجه می کنند و مراقب آنها است از کارخانه های ضعیف تر حمایتی نمی شود.

حمایت نکردن بانک مرکزی صنایع لبنی را فلج کرده است

ظفری تصریح کرد: حمایت نکردن بانک مرکزی از تمام واحدهای تولیدی باعث شده تا در سال رونق تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است تعداد زیادی از واحدهای تولیدی تعطیل و واحدهای فعال در این صنعت فلج بشوند به دلیل آنکه نمی دانند تکلیف شان با این تخصیص ارز و قیمت شیر چیست؟ همچنین تأمین استارتر و آنزیم های پنیر یک مشکل بزرگ برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. با این شرایط اکنون ۱۰ تا ۳۰ درصد کارخانه ها فعال هستند و محصولات لبنی تولید می کنند؛ متأسفانه تعداد محدودی از برندهای بزرگ لبنی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه استفاده می کنند.

افزایش ۵ برابری قیمت پاکت های تتراپک

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران بیان کرد: قیمت پاکت های تتراپک ۵ برابر شده و بیشتر از کشورهای سوئد، ترکیه، ایتالیا، آلمان وارد می شود همچنین آنزیم ها و استارترها از فرانسه، هلند و… تأمین می شود. برای خرید این پاکت ها از خارج، باید واریزی ها از طریق صرافی انجام شود این موضوع باعث شده تا هزینه های تولید بالا برود و با تأخیر به دست تولیدکننده برسد، در نتیجه خطوط تولیدی لبنیات نمی تواند ۱۰۰ درصد فعال باشد و این آسیب بزرگی برای تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: متأسفانه روز به روز مشکلات تولید بیشتر می شود، برای واردات مواد اولیه و تهیه ارز نیمایی موانع زیادی وجود دارد؛ به جایی رسیدیم که تولید در این صنعت با مشکل روبرو شده است؛ تخصیص ارز به این شکل ادامه پیدا کند و حمایت کمتری از آن بشود، روز به روز صنعت لبنیات ضعیف تر می شود و تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از این صنعت بیرون می روند. تولیدکننده هر وقت به بانک مرکزی مراجعه می کند می گوید ارز ندارم اگر هم اختصاص دهد برای حواله کردن ارز باید ۱۸ درصد سود پرداخت کند حتی در صرافی های دولتی نیز همین طور است.

قیمت آنزیم پنیر ۱۰ برابر شده است

ظفری تصریح کرد: آنزیم پنیر در داخل تولید نمی شود و باید از سایر کشورها وارد شود متأسفانه نیاز کارخانه های تولیدی در این زمینه تأمین نمی شود و زمانی که این آنزیم وارد می شود با قیمت های عجیب و نجومی حتی ۱۰ برابر بیشتر از قیمت واقعی طی ۴ ماه اخیر به فروش می رسد و نظارت و کنترلی بر روی آن انجام نمی گیرد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی فرآورده های لبنی ایران بیان کرد: دولت به تولید نگاه ویژه ای داشته باشد و ارز دولتی را به واردات مواد اولیه ای اختصاص دهد که در سبد غذایی خانوار قرار دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا
آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *