اهم اخبار

فرصت بازار قطر را هدر ندهیم / یادداشتی از دکتر مهدی کریمی تفرشی،رئیس هیأت مدیره مواد غذایی هم‌صنف

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بحران روابط قطر در حالی فرصت حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور را فراهم کرده که صادرکنندگان کشورمان تجربه فرصت‌سوزی در بازار روسیه را دارند.

با توجه به فاصله اندک بنادر استان بوشهر با کشور قطر فرصت خوبی برای صادرات محصولات مختلف از طریق ناوگان دریایی به این کشور فراهم و صادرات کالاهای ایرانی به قطر از بنادر جنوبی کشور و فرودگا‌ه‌های تهران و شیراز شروع شده است. بحران قطر موجب تکاپوی بیشتر و رقابت کشورهای ترکیه، عمان و ایران برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار این کشور شده است.

درواقع رقبای ایران بیکار ننشسته‌اند، ترکیه صادرات مواد غذایی به این کشور را افزایش داده و عمان نیز بندر صحار را به جای بندر دوحه دوبی به مراودات خود با قطر اختصاص داده است. اما ما هنوز هم با چند مشکل اساسی در تجارت با قطری‌ها مواجهیم؛ مشکلات نقل‌وانتقال پول و نظام بانکی در پرداخت‌ها، بسته‌بندی نامناسب محصولات ایرانی (بیشتر صادرکنندگان بسته‌بندی مطابق با بازار مصرف کشور عربی برای شناساندن محصول به زبان عربی را ندارند)،

ضعف مبادلات تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تراز بالای استاندارد‌های کیفی کالا در قطر (فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطر بیشتر محصولات را از آمریکا و اروپا تأمین می‌کنند) و از همه مهم‌تر اینکه محصولات صادراتی به قطر در فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای فروخته می‌شود که ورود به آن نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و ایجاد تعهداتی در مورد زمان و قیمت محصول است.

اما قیمت تمام‌شده بالا و نوسان نرخ کالاهای ایرانی، اجازه خطرپذیری برای حضور در بازارهای مهم خلیج‌فارس را نداده و نمی‌توانیم در یک بازه زمانی طولانی، ثبات قیمت‌ها را تضمین و به فروشگاه‌های معتبر کشورهای عربی برای تثبیت قیمت‌ها تعهد دهیم. افزایش هزینه حمل‌ونقل صادرات کالا به قطر مشکل دیگری است، به‌نحوی که فرصت افزایش صادرات کالا از ایران به قطر عملا زمینه سوءاستفاده گروهی از کشتی‌داران جنوب کشور، شکل‌گیری بازار سیاه حمل کالا و افزایش چهاربرابری هزینه حمل کالا با کشتی به قطر را فراهم کرده است.

باید وزارت امورخارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت با دیپلماسی قوی شرایط لازم برای استفاده از آن را مهیا کنند اما با وجود این الزامات هنوز هم برخی فعالان اقتصادی ایرانی برای ورود به کشور قطر مشکل ویزا داشته و متأسفانه قطر به ایرانی‌ها به سختی ویزا می‌دهد. موانع کار برای حضور شرکت‌های ایرانی باعث شده تا ترکیه بخشی از بازار قطر را در دست گیرد؛

چراکه دولت ترکیه اقدامات مهمی را برای پیشبرد مدیریت شده امرصادرات کالا به قطر انجام داده است. بازار امروز قطر فرصتی برای اقتصاد ایران است که نباید این فرصت را از دست داد اما متأسفانه ما همیشه فرصت حضور در این بازارها را به‌خاطر مشکلات داخلی از دست داده و می‌دهیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *