اهم اخبار

فرهاد آگاهی : دولت تنظیم بازار گوشت را به بخش خصوصی واگذار کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران، معتقد است وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته نسبت به مدیریت گوشت قرمز اشراف کامل پیدا کند و این به دلیل عدم اعتماد به بلوغ بخش خصوصی و عدم تمایل به واگذاری امور تصدی‌گری است.

 

نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با محوریت بررسی مشکلات واردکنندگان و فعالان فرآورده‌های خام دامی در اتاق ایران برگزار شد و جمعی از تولیدکنندگان و واردکنندگان مسائل و مشکلات خود را بیان کردند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران در همین رابطه در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» به حضور شرکت‌های شبه دولتی در واردات فراورده‌های دامی اشاره کرد و گفت: تعدادی از شرکت‌های  شبه دولتی ارز و ریال را ارزان‌تر از بخش خصوصی دریافت می‌کنند و این موضوع فضای نابرابر رقابتی را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده است.

فرهاد آگاهی حضور افراد بی‌تجربه در عرصه واردات گوشت را از مشکلات  واردکننده‌های گوشت عنوان کرد و گفت: افرادی که تخصصی در موضوع واردات دام ندارند هم در بازار خارج مشکل ایجاد می‌کنند و هم با واردکردن گوشت بی‌کیفیت به بازار داخل هم آسیب می‌زنند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی ایران عدم برنامه‌ریزی برای تأمین کالاهای اساسی مانند گوشت را هم از مشکلات دیگر دانست و گفت: میانگین قیمت سالیانه گوشت در سال باید به‌گونه‌ای باشد که خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه و با حداقل دریافت دستمزد هم بتوانند سهم پروتئین گوشتی موردنیاز خود را تأمین کنند. ولی متأسفانه به نظر می‌رسد این تقاضای عمومی پاسخ داده نمی‌شود و با این وضعیت ممکن است هر سال سهم گوشت از سبد غذایی خانوارها کم‌‌تر ‌شود.

آگاهی در این زمینه گفت: به دنبال اجرایی شدن قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار گوشت است، ولی به نظر می‌رسد که این وزارتخانه هنوز نتوانسته نسبت به مدیریت گوشت قرمز اشراف کامل پیدا کند و دلیل آن نیز به دو مؤلفه عدم اعتماد به بلوغ بخش خصوصی و عدم تمایل به واگذاری امور تصدی‌گری از سوی دولت بازمی‌گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران یکی دیگر از مشکلات این حوزه را افزایش بی‌دلیل تعرفه‌های وارداتی دانست و گفت: سال گذشته وزارت جهاد بدون آینده‌نگری و دلیل مشخص تعرفه واردات را افزایش داد و درنتیجه الآن می‌بینیم که قیمت دام و گوساله نسبت به سه سال گذشته سه برابر شده است.

آگاهی بابیان مشکلات مذکور، راه‌حل بسیاری از مشکلات را تشکیل نهاد رگولاتوری و سپردن امور تنظیم بازار به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: با تشکیل نهاد رگولاتوری در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه واردات فراورده‌های دامی خام و سپردن امور اجرایی به بخش خصوصی بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *