اهم اخبار

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:مجوزهای غیر ضروری واردات نهال و اندام های تکثیری لغو شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، لغو مجوزهای غیر ضروری و دست و پا گیر واردات نهال و اندام های تکثیری خبرداد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، لغو مجوزهای غیر ضروری واردات نهال شامل ارقام و پایه های تجاری و همچنین اندام های تکثیری با هدف تسهیل در تجارت و کسب و کار فعالان بخش کشاورزی و در چارچوب قانون اصلاح مواد (۱)،(۶) و (۷) سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شده است.
وی طی نامه ای، لغو مجوزهای غیر ضروری واردات نهال و اندام های تکثیری را به رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد.
علی اکبر مهر فرد در این نامه آورده است: واردات انواع نهال (ارقام و پایه های تجاری) با رعایت ضوابط فنی و شرایط قرنطینه ای اعلام شده توسط سازمان حفظ نباتات و همچنین مطابق با فهرست ارقام ثبت شده از سوی موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال مجاز است.
وی می افزاید: براساس نیاز کشور برای استفاده از ارقام جدید، ثبت سفارش ارقام جدید منوط به هماهنگی با موسسه ثبت گواهی و بذر و نهال و ثبت ارقام جدید در موسسه یادشده است و فهرست ارقام ثبت شده انواع نهال شامل ارقام و پایه های تجاری در دوره های سه ماهه توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به روز رسانی می شود و تغییرات از طرف این حوزه به سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می شود.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی در نامه خود خاطرنشان ساخته، انواع اندام های تکثیری شامل نشا، پیاز گل، غده، کوروم و ریزوم فقط با رعایت ضوابط فنی و شرایط قرنطینه ای اعلام شده از سوی سازمان حفظ نباتات و همچنین کنترل و تطبیق آن به لحاظ شکلی توسط موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال مجاز است و ثبت سفارش این کالاها نیاز به اخذ مجوز از این حوزه ندارد.
بنابراین گزارش،وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ در قالب سیاست های رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار دولت و زدودن مقررات دست و پا گیر، سهولت و روان سازی در کسب و کار بخش خصوصی به عنوان دستگاه پیشرو اقدام به حذف مجوزهای غیر ضروری کرده که حاصل آن کاهش مجوزهای کسب و کار در زیر بخش های کشاورزی از ۴۴۴ مورد به ۹۶ مورد بود.
دولت عملکرد این وزارتخانه در حذف مجوزهای غیر ضروری را مثبت ارزیابی کرده و اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران نیز در فروردین ماه امسال در نشست سراسری نمایندگان خود از وزارت جهاد کشاورزی برای این موفقیت تجلیل کرد.
به گزارش ایرنا، سالیانه ۶۰ میلیون اصله نهال گواهی شده استاندارد در کشور تولید می شود و در واقع نهال مهمترین نهاده تولید در بخش باغبانی و سرمایه عمده باغدار است .
امروز پنج میلیون نهال دیگر در ۱۱ واحد کشت بافت تولید می شود و تکثیر و کاشت نهال استاندارد عاری از ویروس و آفت با عملکرد بالا ضروری است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *