اهم اخبار

قائم مقام وزیر کشاورزی:گرانی برنج به واردات ربطی ندارد/ سازمان حمایت نظارت کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

گرانی برنج طی ماه‌های اخیر به یکی از کشمکش‌های وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تبدیل شده است و یکی کاهش واردات را عامل آن می‌داند و دیگری ادعای مطرح شده را کاملا رد می‌کند و بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها در بازار را وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند.

1437820924657_borna ghasemi-8.jpg

به گزارش خبرنگار ایسنا، قیمت برنج در ماه‌های اخیر پر نوسان و گران شد اما برخی به جای نظارت بر قیمت‌ها با طرح ادعایی، کاهش واردات این محصول که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شده بود را عامل این گرانی دانستند و بر طبل کمبود برنج در بازار و واردات بیشتر کوبیدند.

علی اکبر مهر فرد- قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی – معتقد است که افزایش قیمت برخی از ارقام کیفی برنج ایرانی آن در بازه زمانی که ذخایر سال گذشته آن رو به کاهش است و به فصل برداشت امسال برنج نزدیک می‌شویم هیچ ارتباطی به کاهش واردات ندارد. هم اکنون واردات این محصول آزاد است و تاجران هم برنج کیفی ایرانی وارد نمی‌کنند که با کاهش آن تغییری در قیمت آن در بازار به وجود آید اما دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظف به ارزیابی و نظارت در بازار برای کنترل قیمت‌ها در حد مطلوب است.

امسال هم واردات برنج ممنوع و مشروط می‌شود!

وی به ایسنا گفت: واردات برنج تا تیر ماه امسال آزاد است و با شروع فصل برداشت تا پایان فصل ممنوع خواهد شد اما پس از آن نیز ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد تا برای ادامه و آذر سال جاری در صورت نیاز واردات یا ممنوعیت آن ادامه پیدا کند.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ذخایر برنج به اندازه کافی در کشور وجود دارد و کسانی که از واردات ناراحت هستند باید بدانند که هم اکنون ماه‌هاست (از آذر ماه سال گذشته) واردات این محصول آزاد بوده، همه متقاضیان و تاجران واردات خود را انجام داده‌اند و امروز قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است.

مهر فرد افزود: ذخایر برخی از ارقام کیفی برنج ایرانی مانند طارم و هاشمی با توجه به گذشت زمان زیادی از فصل برداشت و نزدیک شدن به فصل برداشت جدید کاهش یافته و طبیعی است که قیمت آن قدری بالاتر برود.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت برنج در بازار بالا رفته باشد دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظفند این موضوع را پیگیری کنند؛ نه وزارت جهاد کشاورزی، چرا که یک تاجری برنج خریده و ذخایری داشته و آن‌ها باید کنترل کنند تا این ذخایر چگونه و با چه قیمتی در بازار عرضه و فروخته می‌شود.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برنج به وفور وجود دارد و قیمت آن به صورت کلی و به غیر از برخی ارقام کیفی ایرانی بالا نرفته است و با توجه به اینکه از نظر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی متعهد است که برنج در دسترس مردم باشد و قیمت آن هم متفاوت نباشد اما در برخی مقاطع ممکن است چنین نوساناتی به وجود آید.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اما نمی‌توان گفت چون این نوع برنج قیمتش بالا رفته بنابراین واردات کم بوده است. این موضوع هیچ ربطی به واردات ندارد، چرا که هم اکنون واردات برنج آزاد است و برنج هاشمی یا طارم وارد نمی‌شود که با کاهش یا افزایش واردات قیمت آن تغییر کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *