اهم اخبار

قیمت تخم مرغ داخلی کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با گذشت بیش از دو ماه از افزایش قیمت تخم مرغ به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، روند کاهشی قیمت این محصول در بازار آغاز شده و اکنون قیمت ها به نرخ تعادلی نزدیک شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزایش قیمت تخم مرغ از ماه های آذر و دی ۹۶ آغاز شد که از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور و معدوم شدن بخش عمده ای واحدهای مرغ تخم گذار، افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد نرخ نهاده های دامی نشات گرفته بود، به طوری که نرخ هر عدد تخم مرغ به ۷۰۰ تومان و هر شانه دو کیلوگرمی به ۲۱ هزار تومان در بازار رسیده بود.
این درحالیست که پیش از این قیمت هر عدد تخم مرغ معمولی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان و هر شانه ۲ کیلوگرمی حدود ۹ تا ۱۱ هزار تومان بود.
دولت تدبیر و امید در اوایل بهمن ماه برای متعادل کردن بازار اقدام به واردات تخم مرغ کرد که با وجود نوسانات، تاثیرگذار بود؛ در آن زمان مقرر شد هر شانه تخم مرغ وارداتی با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در میادین و فروشگاه ها عرضه شود در حالی که نرخ تخم مرغ داخلی در بازار می تاخت و به ۱۸ هزار تومان رسیده بود.
طبق برآوردهای وزارت جهادکشاورزی قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم مرغ حدود ۴۵ هزار ریال بوده و میزان تولید تخم مرغ ۹۴۰ هزار تن در سال است.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از نرخ ها در بازار امروز (دوشنبه) نشان می دهد در برخی خرده فروشی ها قیمت هر شانه تخم مرغ داخلی بین ۱۵ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود اما نرخ اعلامی اتحادیه پرنده و ماهی، حدود ۱۲ هزار تومان است.
مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی تهران در گفت و گو با ایرنا از متعادل شدن بازار تخم مرغ خبرداد و گفت: اکنون قیمت هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ داخلی با قیمت وارداتی آن برابری می کند و قیمت ها کاهش یافته است.
وی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ افزود: اکنون بیش از ۷۰ درصد نهاده های اولیه تولید دام و طیور از محل واردات تامین می شود بنابراین افزایش قیمت ارز در نرخ این محصولات در آینده نه چندان دور تاثیر خواهد داشت.
به گفته یوسفخانی، امروز قیمت هر شانه تخم مرغ داخلی و وارداتی در سطح بازار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کنندگان است.
این مسئول صنفی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در محل مرغداری ها بین ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، محل کشتارگاه (نقدی) ۷۵۰۰ تومان، میدان بهمن ۶۸۰۰ تومان، واحدهای صنفی عمده ۷۶۵۰ تومان و خرده فروشی ها ۸۴۰۰ تومان است.
وی افزود: قیمت های اعلامی گوشت مرغ نرخ استعلامی بوده و فروشندگان می توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند.
به گزارش ایرنا، شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیمه دوم سال گذشته ۲۰ استان کشور را درگیر کرد و در نهایت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ قطعه مرغ در ۵۶۷ واحد مرغداری معدوم شد.
وزارت جهادکشاورزی با جایگزینی ۷۰ درصد گله های مرغ تخم گذار آسیب دیده از بیماری آنفلوانزای پرندگان، امیدوار است از خردادماه امسال شرایط تولید تخم مرغ پایدار شود و ایران دوباره به چرخه صادرکنندگان تخم مرغ باز می گردد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *