اهم اخبار

مجری طرح دانه‌های روغنی خبرداد: تولید ۳۴۰ هزارتن دانه روغنی کلزا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ توانستیم ۳۴۰ هزار تن دانه روغنی کلزا تولید کنیم که از زمان شروع طرح در سال ۹۴ این رقم ۷ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، علیرضا مهاجر  در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری نشست محصولات زراعی ۹۸-۹۷ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ توانستیم ۳۴۰ هزار تن دانه روغنی کلزا تولید کنیم که از زمان شروع طرح در سال ۹۴ این رقم ۷ برابر شده است که ۳۳۳ هزار تن آن را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کردیم و تمام پول آن را پرداختیم و بقیه به عنوان تولید بذر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی به این نکته اشاره کرد که برای سال زراعی پیش رو تدارک سطح زیر کشت ۳۵۰ زهار هکتار دانه روغنی تهیه شده که کشاورزان بذر مورد نیاز را از مراکز خدمات کشاورزی دریافت می‌کنند و برای نخستین‌بار توانستیم تمام بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می‌کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی به این نکته هم اشاره کرد: ۷۵ درصد قیمت بذر دانه روغنی به صورت یارانه‌ به کشاورزان داده می‌شود.

مهاجر همچنین به کلزاکاران توصیه کرد: تا از استفاده بیش از اندازه بذر در مزارع خود خودداری کنند، چرا که مصرف بیش از ۴ کیلوگرم بذر کلزا نه تنها افزایش تولید را در پی ندارد بلکه سبب کاهش تولید نیز می‌شود.

وی همچنین درمورد نرخ خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جدید گفت: با توجه به شرایطی که در سال گذشته در کشور وجود داشت تنها قیمت کلزا ۲٫۵ درصد افزایش یافت و بقیه دانه‌های روغنی هم افزایش قیمتی نداشت. امسال هم رقم ۳۴۵۰ تومان برای هر کیلوگرم را پینشهاد داده‌ایم که امیدواریم دولت رقم ۳۳۵۰ تومان را بپذیرد تا کشاورزان کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

مجری طرح دانه‌های روغنی همچنین به تاثیر استفاده از دستگاه‌های مکانیزه در افزایش عملکرد اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۲۵۰۰ دستگاه ریزدانه‌کار را از خارج وارد کردیم و ۲۵۰۰ دستگاه نیز مشابه آن در داخل تولید کردیم که در اختیار کلزاکاران قرار گرفت و برای هر دستگاه ۵ تا ۷٫۵ میلیون تومان یارانه پرداخت کرده‌ایم.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که میزان تامین دانه‌های روغنی از محل تولید داخل از ۶ درصد به ۱۴ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار فارس، طی ۳ سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی توسعه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی را در راستای کاهش واردات روغن خام و کنجاله در دستور کار قرار داده است، به طوری که به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی سطح زیر کشت در عرض ۳ سال ۷ برابر شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *