اهم اخبار

مجری طرح ملی گیاهان دارویی در مجتمع ایران گلاب: ایران مقام نخست تولید گلاب جهان را دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشورمان مقام نخست تولید گلاب جهان، مقام نخست تولید گل محمدی و رتبه چهارم تولید انسانس گل محمدی را دارد.

 

حسین زینعلی روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از مجتمع تولید گلاب ایران گلاب، در منطقه نیاسر کاشان، افزود: پارسال با اقدام‌های انجام شده سطح زیر کشت گل محمدی در کشور پنج هزار هکتار افزایش یافت و بدین ترتیب از ۲۴ مرز هزار هکتار گذشت. اکنون در کل کشور گلاب تولید می‌شود و بیشترین سطح کشت به استان فارس اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: بیشترین تولید گلاب متعلق به کاشان با متوسط چهار تن در هکتار است. این در حالی است که متوسط عملکرد در کشور تولید ۱.۸ تا ۲ تن در هکتار است.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی خاطرنشان ساخت: اکنون سه هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی در کاشان وجود دارد.
زینعلی از تولید بذر اصلاح شده گل محمدی برای نخستین بار به نام «کاشان ۹۱» خبر داد که در کل کشور کشت می‌شود.
وی گفت: پارسال حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات گل، گلاب و اسانس گل محمدی انجام شد.
زینعلی با بیان اینکه پارسال حدود ۱۹۴ هزار کیلوگرم گل به خارج صادر شد، ادامه داد: این میزان صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار درآمد برای کشور به همراه داشت.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: پارسال سه میلیون و ۸۵۷ هزار کیلوگرم گلاب به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد که ارزش درآمدی آن حدود هشت میلیون دلار بود.
وی میزان صادرات اسانس را ۱۸۶ کیلوگرم با ارزش درآمدی ۶۸۹ هزار دلار در سال عنوان کرد.
وی با بیان اینکه کشورمان در زمینه صادرات گل و گیاهان دارویی با مشکل مواجه نیست در عین حال از وجود مشکل در برگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد.
زینعلی گفت: اگر مشکل برگشت ارز برطرف شود که البته اقدام‌ها در این خصوص آغاز شده میزان صادرات افزایش خواهد یافت.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی با بیان اینکه جهان بین ۳ تا ۴ تن انسانس گل محمدی نیاز دارد گفت: اکثر این نیاز توسط کشور بلغارستان و ترکیه تأمین می‌شود و ایران فقط ۸ درصد این نیاز را تأمین می‌کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *