اهم اخبار

مجری طرح چغندر قند: ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق دولت به کارخانه‌های قند و شکر/ پیش‌بینی تولید ۱.۶میلیون تن شکر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت بابت مابه‌التفاوت خرید تضمینی چغندر از سال ۹۳ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق به کارخانجات قند دارد، ولی پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شود.

علیرضا یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، به آخرین وضعیت کشت چغندر قند در کشور اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی شکر، بحث توسعه کشت پاییزه چغندرقند در کشور مطرح شد و سالانه صد هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت بهاره چغندرقند می‌رود.

وی اضافه کرد: از طرفی به دلیل بحران آبی که در کشور وجود دارد، توسعه کشت پاییزه با هدف افزایش بهره وری آب و تولید در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، تا جایی که در سال زراعی جاری، رشد ۱۲۰ درصدی کشت چغندر پاییزه در ۱۰ استان کشور با توجه به شرایط آب و هوایی وجود داشته‌است.

یزدانی با اشاره به اینکه عمده نیاز آبی چغندرقند در کشت پاییزه از نزولات جوی تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در زمستان و بهار، این کشت سبب افزایش بهره‌وری آب می‌شود و عملاً با انتقال زمان کشت، شاهد افزایش راندمان آب هم هستیم.

به گفته مجری طرح چغندرقند، ورود ارقام پرپتانسیل خارجی و چند رقم تولید داخل چغندرقند سبب شده تا عملکرد در واحد سطح کشت پاییزه بسیار بالا برود و با این وضع امیدواریم تا چند سال آینده در تولید شکر به خودکفایی برسیم.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن چغندرقند تحویل کارخانه‌ها شده که پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شکر تولید شود و تنها ۶۰۰ هزار تن نیاز به واردات شکر خواهد بود.

خبرنگار فارس پرسید، با توجه به مشکل دو کارخانه قند خوزستان آیا ظرفیت کارخانه‌ها برای تبدیل چغندرقند به شکر کافی است، که یزدانی پاسخ داد: فقط در خوزستان ۲ کارخانه تعطیل شده بود که یکی از آنها در شهر دزفول قرار دارد و با کمک وزارت صنعت و معدن کار بازسازی این کارخانه آغاز شده و بخش تصفیه شکر و بخش چغندری آن برای زمان برداشت در خوزستان آماده خواهد شد.

وی همچنین در مورد نرخ خرید تضمینی چغندرقند نیز خاطرنشان کرد: وزارت جهاد مردادماه امسال افزایش ۸ تا ۹ درصدی نرخ تضمینی را پیشنهاد داده بود، اما هنوز نرخ نهایی از سوی شورای اقتصاد ابلاغ نشده، اما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که برای کشاورز و کارخانجات قند مقرون به صرفه باشد.

یردانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کارخانجات قند و شکر بابت طلب از دولت طی دو سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: کارخانجات برای مابه‌التفاوت قیمت شکر از سال ۹۳ تاکنون مطالباتی را از دولت دارند که آنها را با مشکل مواجه کرده است.

وی در مورد رقم بدهی دولت به کارخانجات قند، گفت: ۵۵۰ میلیارد تومان تا سال ۹۵ بوده و با توجه به مابه‌التفاوت ۲۳۵ تومانی امسال، این رقم به ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که البته از سوی شخص وزیر جهاد کشاورزی، موضوع در دستورکار ویژه است و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این مطالبات پرداخت شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *