اهم اخبار

مجلس اجازه نمی‌دهد با تشکیل وزارت بازرگانی دوگانگی مدیریتی ایجاد شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت با لابی برخی نمایندگان این بار در قالب طرح، تشکیل وزارت بازرگانی را در مجلس مطرح می‌کند، گفت: این بار نیزمجلس اجازه نمی‌دهد دوگانگی مدیریتی با تشکیل وزارت بازرگانی رخ بدهد.

بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی امروز در دستور کار مجلس است، در حالی که این طرح برای چندمین بار در مجلس از سوی نمایندگان رد شده است. ضمن اینکه دولت با انتقال شرکت بازرگانی دولتی به وزارت صمت و تشکیل قائم مقام بازرگانی در این وزارتخانه و نیز معلق کردن قانون تمرکز وظایف بازرگانی در بخش کشاورزی موسوم به انتزاع، درحقیقت وظایف بازرگانی را اجرا می‌کند و طرح دوباره آن در صحن مجلس جای سؤال است.

علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس  در پاسخ به اینکه آیا طرح دوباره تشکیل قانون وزارت بازرگانی در صحن مجلس علی‌رغم تشکیل قائم مقام بازرگانی در وزارت صمت و انتقال شرکت بازرگانی دولتی به این وزارتخانه و نیز معلق کردن دو ساله قانون انتزاع به مفهوم قرار دادن مجلس در عمل انجام شده است؟ گفت: تشکیل وزارت بازرگانی برگشت یک گام به عقب است و مغایر با سیستم‌های نظام بخش بازرگانی است.

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با قانون سبک‌سازی دولت است، ادامه داد: قرار بود دولت کوچک‌تر شود و انجام قانون انتزاع و تجمیع وظایف بازرگانی در وزارتخانه‌های مرتبط نیز همسو با این هدف انجام شد، اما در حال حاضر دوباره این وزارتخانه‌ها حجیم و گسترده می‌شوند و این مغایر با قانون است.

وی همچنین با بیان اینکه قانون انتزارع و تمرکز وظایف بازرگانی در وزارتخانه‌های مربوطه موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: طی اجرای این قانون، نوسانات قیمتی کمتر بود و اگر تورم و مشکلات ارزی باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است، نباید آن را به پای تشکیلات ساختاری بگذاریم.

*تشکیل وزارت بازرگانی مغایر قانون است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: دولت با تأیید گرفتن از سران سه قوا، به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است، اما این خلاف قانون است، چرا که با تشکیل وزارت بازرگانی، در حقیقت دوباره به شش ساله پیش بر‌می‌گردد.

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی مشکلی از مردم را برطرف نخواهد کرد، گفت: مشکل کشور، گرانی و افزایش قیمت‌ها است نه نبودن کال؛ در حالی که دولت مثلا با تشکیل وزارت بازرگانی می‌خواهد به تأمین نیاز مردم سر و سامان دهد مشکل کمبود کالا در کشور وجود ندارد. در کشوری که قیمت‌ها مرتب افزایش می‌یابد، بازگشت دوباره به شرایط عادی بسیار سخت می‌شود.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه آیا تأییدیه گرفتن دولت از سران سه قوا به نوعی دور زدن مجلس توسط دولت تلقی نمی‌شود و موضع مجلس نسبت به این رفتار دولت چیست، گفت: دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را چند وقت پیش مطرح کرد و در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شد اما با مخالفت جدی آنها روبه‌رو شد،در صحن مجلس دوباره مطرح شد و با مخالفت‌های نمایندگان مواجه شد، چرا که لایحه دولت قابلیت طرح نداشت.

*دولت برای طرح دوباره تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس با نمایندگان لابی کرده است

وی با بیان اینکه دولت دوباره با برخی نمایندگان مجلس لابی کرده و آنها دوباره خواستار تشکیل وزارت بازرگانی این‌بار در قالب طرح هستند، گفت: اگرچه تعدادی از نمایندگان تشکیل وزارت بازرگانی را خواستند، اما این‌بار نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا با تشکیل وزارت بازرگانی در دوگانگی مدیریتی گرفتار نشویم. 

*تشکیل وزارت بازرگانی سود سرشاری را نصیب تاجران می‌کند

ابراهیمی درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نظر من کاملا منفی است، چرا که آن را برگشت به شش سال گذشته می‌دانم که قانون انتزاع به تصویب رسید و معتقدم تشکیل وزارت بازرگانی به اشتغال و تولید داخلی ضربه می‌زند و شبکه واسطی را ایجاد می‌کند که تنها سود آن نصیب بازرگانان و واردکنندگان خواهد شد.

 

 

سرویس خبری : مجلس و دولت

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *