اهم اخبار

محیط زیست درباره صید منسوخ دنیا به شیلات تذکر داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از صید ترال کف در دریا که در تمام دنیا منسوخ شده است، به سازمان شیلات ایران تذکر داد.

 

 

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی عصر یکشنبه در نشستی خبری در بندرعباس تاکید کرد :به شیلات این موضوع را تذکر داده‌ایم که صید ترال کف در دنیا منسوخ شده است.
ترال (Trawl) یا گوفه تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود.
با صید ترال می‌توان فانوس ماهیان که جزء ماهیان میان زی هستند و میگو شیشه‌ای که در اعماق بیشتر از ۲۰۰ متر زندگی می‌کند، را صید کرد.
ترال را می‌توان بسته به چگونگی قرارگیری تور ترال در آب به ترال کف و میانی تقسیم کرد. از ترال میانی برای صید ماهیانی مانند آنچوی، ماهی تن و ماهی ماکرل، استفاده می‌شود، در حالی که با ترال کف، ماهیان کف زی و نزدیک کف مانند روغن ماهی، ماهی مرکب، کفشک ماهیان وماهی صخره‌ای صید می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به برنامه ریزی های انجام شده در جهت ایجاد گارد ساحلی در کشور پرداخت و گفت: قرار است با همکاری سازمان محیط زیست، بنادر و دریانوردی، شیلات، نیروی دریایی ارتش و سپاه و مرزبانی ، گارد ساحلی ایجاد شود.
وی ابراز داشت: بعد از ایجاد گارد، محیط بانان استان های ساحلی که دوره های آموزش مسایل دریایی را گذرانده اند، جزو گارد ساحلی خواهند شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: استان هرمزگان، استان پایلوت برای ایجاد گارد ساحلی است.
فرشچی با اشاره به اجرای طرح نصب پرچم های آبی و زرد در سواحل ، گفت: پرچم های آبی نماد عاری بودن از آلودگی و پرچم های زرد حاکی از آلوده بودن سواحل است.
وی در خصوص اجرای این طرح ملی و نصب این پرچم ها تفاهم نامه ای میان وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت منعقد شده است.
فرشچی با تاکید بر تلاش هر چه بیشتر در اجرای این طرح مهم، افزود: همه ما باید به منظور ایجاد فضای امن برای جذب سرمایه گذاران و سالم سازی سواحل در راستای تضمین سلامت عموم مردم ، مسافران و گردشگران اهتمام ویژه داشته باشیم.
فرشچی در خصوص وضعیت سلامت سواحل در بندرعباس، گفت: در برخی نقاط ساحلی بندرعباس نمی‌توانیم پرچم آبی را که نماد عاری از آلودگی است، نصب کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به دلایل شکوفایی جلبکی در برخی مناطق ساحلی ، بیان داشت: پساب فاضلاب، آب شیرین کن ها و صنایع از جمله عوامل و دلایل آلودگی دریا و بروز این پدیده جلبکی هستند.
فرشچی با تاکید بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در اجرای سایت های پرورش میگو، گفت: این سایت ها در صورت رعایت نکردن استانداردها باید پلمپ شوند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *