اهم اخبار

رییس انجمن صنفی روغن زیتون خبر داد : مخالفت وزارت کشاورزی با کاهش تعرفه واردات روغن زیتون

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با وجود اینکه بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور به روغن زیتون باید از طریق واردات تامین شود، تعرفه واردات این محصول ۲۶ درصدی است که باعث شده بخش زیادی از آن به صورت قاچاق وارد شود و به گفته رییس انجمن روغن زیتون، وزارت کشاورزی با مخالفت خود اجازه کاهش و صفر شدن تعرفه واردات روغن زیتون را نداده است.

محمدرضا هاتفی مینایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال گذشته برای تعیین تعرفه‌های گمرکی پیشنهاد دادیم مجموع حقوق و تعرفه‌های گمرکی‌ برای روغن زیتون را که مجموعا ۵۰ درصد (شامل ۴۶ درصد سود بازرگانی و چهار درصد تعرفه واردات) است را به صفر برسانند اما با مخالفت وزارت جهاد کشاورزی نهایتا مصوب شد سود بازرگانی واردات روغن زیتون به ۲۶ درصد برسد که به همراه چهار درصد تعرفه و هزینه‌های انبارداری به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد و این خود عامل قاچاق روغن زیتون است.

واردات رسمی زیتون ممنوعه بدون مجوز

وی با بیان اینکه ممنوعیت واردات زیتون کنسروی حمایت از تولید داخلی این محصول نیست، گفت: برخی با دور زدن قانون اقدام به واردات رسمی زیتون کنسروی کردند که واردات آن از سوی وزارت جهادکشاورزی ممنوع شده است؛ به گونه‌ای وقتی وارد کنندگان زیتون کنسروی ممنوعه را وارد می‌کنند و با گمرک و درخواست مجوز وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت مواجه می‌شوند محموله خود رها می‌کنند و این محصول پس از یک ماه ماندن در گمرک وقتی به زمان فساد نزدیک می‌شود؛ به عنوان اموال متروکه به فروش گذاشته می‌شود.

رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور ادامه داد: در این زمان تنها کسانی که از وجود این محموله‌ زیتون خبر دارند، همان‌هایی هستند که آن را وارد کردند؛ بنابراین از طریق چند نفر دیگر این محموله با قیمتی بسیار پایین‌تر از حقوق گمرکی واردات رسمی آن خریداری و به کشور وارد می‌کنند.

مینایی گفت: در این راستا پیشنهاد شد واردات زیتون کنسروی به صورت محدود آزاد شود تا تولیدکنندگان زیتون و باغداران به سمت تولید روغن زیتون حرکت کنند و از سوی دیگر کارخانه‌هایی که لازم دارند بتوانند قدری وارد کنند تا از این اقدامات غیر قانونی و واردات بدون مجوز جلوگیری شود.

وی اعلام کرد: در سال گذشته با اقدامات مناسبی که صورت گرفت ۲۰۰۰ تن روغن تفاله زیتون یا همان پومیس از بازار جمع‌آوری شد که امیدواریم امسال بتوانیم حجم بیشتری از این محصول زیان‌آور برای سلامت مردم را جمع‌آوری کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *