اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی: ۷۰ هزار تن از ظرفیت تولید ماهی پرورشی از بین رفت/ دولت برای جلوگیری از کمبود ماهی در بازار، واحدهای تولیدی آسیب دیده را وارد مدار کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی گفت: مزارع سه استان ، لرستان و کهکلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری بیشترین آسیب را از سیل دیدند و سهم زیادی از تولید ماهی قزل‌آلا داشتند به طوری که الان ما ۱۷۰ هزار تن تولید داریم که ۷۰ هزار تن آن از سوی این سه استان تامین می‌شد و اگر زودتر فکری برای وارد مدار شدن این واحدهای تولیدی نشود در روزهای آینده شاهد کمبود در بازار خواهیم بود.

 

 

روح اله فرهی مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی‌های ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آسیب‌دیدگی واحدهای تولیدی پرورش ماهی در سیل اخیر گفت: با توجه به اینکه استان گلستان اولین استان خسارت دیده از سیل بود در همان ابتدا تصمیم گرفته شد به ازای هر هکتار زمین زراعی پنج میلیون تومان وام بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به واحدهای تولیدی تعلق گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اعتراضات ما و اینکه کمک‌های بلا عوض و وام‌های تعلق گرفته به واحدهای پرورشی ماهی به خصوص قزل‌آلا باید بر مبنای تن محاسبه گردد تا بتواند قسمتی از خسارات را پوشش دهد، مقرر شد که مبنای محاسبه تن قرار گیرد.

فرهی با اشاره به نحوه تولید ماهی قزل‌آلا گفت: در یک سری از مکان‌ها با استفاده از آب چاه‌ها این ماهی تولید می‌شود و در برخی نقاط نیز در کنار رودخانه؛ که سیل چند وقت اخیر آسیب کاملی به واحدها مستقر در کنار رودخانه‌ها زده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو ماهی بیش از ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان است و هزینه زیرساخت‌ها به ازای هر تن ۴۰ میلیون تومان است، پس عدد ۵ میلیون تومان در هر تن نمی‌تواند جوابگوی محصول و تاسیسات از دست رفته  شده باشد.

وی ادامه داد: مزارع سه استان ، لرستان و کهکلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری  بیشترین آسیب را از سیل دیدند و سهم زیادی از تولید ماهی قزل‌آلا داشتند به طوری که الان ما ۱۷۰ هزار تن تولید داریم که ۷۰ هزار تن آن از سوی این سه استان تامین می‌شد و اگر زودتر فکری برای وارد مدار شدن این واحدهای تولیدی نشود در روزهای آینده شاهد کمبود در بازار خواهیم بود. همچنین اشتغال زیادی را در بخش توزیع و فروش از دست خواهیم داد.

وی گفت: اگر مسئولان می‌خواهند به این واحدها کمک کنند تلاش شود هر چه سریع‌تر این درخواست‌ها جامعه عمل بپوشند.

۱-استمهال ۵ساله وام ها.

۲ -معافیت از پرداخت حق آبه و اجاره بستر برای مدت ۵ سال

۳ -تجدید وثایق در رهن بانک‌ها برای استفاده جهت دریافت وام های مورد نیاز جهت راه اندازی مجدد مزارع.

۴-اعطای مبلغ ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هرتن تولید کمک بلا عوض

۵-ارائه تسهیلات ارزان قیمت به ازای هر تن تولید ده میلیون تومان

۶- در اختیار قرار دادن بچه ماهی به صوورت رایگان برای راه اندازی مزارع

وی در خصوص میزان خسارت به این واحدها و تعداد افراد بیکار شده در اثر سیل گفت: ما هنوز نتوانستیم رقم دقیقی به دست آوریم و در حال تهیه و جمع آوری اطلاعات با همکاری سازمان شیلات ایران و سایر مراکز هستیم اما بنا بر اطلاعات اولیه واحدهایی که کنار رودخانه بودند به آنها خسارات جدی وارد شده و بعضا بطور کامل محو و تخریب شده‌اند و در مورد اشتغال نیز به ازای هر ده تن، سه نفر کارگر و متخصص بطور مستقیم مشغول بکار هستند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور اظهار داشت: از مسئولین در دولت و مجلس تقاضا داریم دستور دهند تا کارگروهی متشکل از سازمان شیلات ایران ، اتحادیه ، وزارت نیرو، سازمان نظام مهندسی، سازمان محیط زیست و صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بررسی  کارشناسی حادثه سیل تشکیل شود تا راهکارهای فنی و تخصصی برای پیشگیری حوادث طبیعی تنظیم و ارائه گردد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *