اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اعلام کرد:کاهش قیمت تخم‌مرغ در روزهای باقیمانده سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در شرایطی که قیمت تخم مرغ رو به افزایش بوده و هر روز نوسان دارد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اعلام کرد که واردات تخم‌مرغ گرچه باید بیشتر از این میزان انجام می‌شد اما در کنار اقدامات صورت گرفته برای تقویت تولید و جایگزینی گله‌های مولد معدوم شده، آرامش نسبی در بازار تخم مرغ ایجاد شده و امروز قیمت این محصول به حدود کیلویی ۶۵۰۰ تومان رسیده و مسلما قیمت در روزهای پایانی سال بیشتر فروکش خواهد کرد.

رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بازار تخم‌مرغ با بازار بسیاری از محصولات کشاورزی در سال جاری متفاوت بوده است، چراکه توازن عرضه و تقاضا به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و از بین رفتن حجم زیادی از گله‌های مولد که به حدود ۴۵ درصد می‌رسد، به هم خورده بود و سبب شد تا روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن کاهش عرضه در بازار به وجود بیاید.

وی افزود: اقدامات به گونه‌ای انجام شد تا بتوانیم آسیب‌های ناشی از کاهش به وجود آمده در سطح عرضه را به حداقل برسانیم که می‌توان به واردات و جایگزینی تولید برای جبران کسری عرضه اشاره کرد. البته در این میان میزان واردات طی ماه‌های گذشته به گونه‌ای نبود که بتواند بازار را کنترل کند. گرچه هنوز اعداد و ارقام مشخصی هم برای واردات صورت گرفته اعلام نشده است. برخی از مسئولان اعلام کردند که برای واردات ۶۶ هزار تن تخم‌مرغ مجوز بهداشتی صادر کرده‌اند اما باید دید چقدر از این مجوزها به صورت عملی به واردات تخم‌مرغ منجر شده است، چراکه ممکن است بسیاری از بازرگانان و تاجران درخواست واردات تخم‌مرغ را از کشوری خاص به سازمان دامپزشکی ارائه دهند اما به هنگام ورود به بازار کشور مبدا با شرایط متفاوت روبرو می‌شوند چراکه آنها تخم‌مرغ را برای صادرات به ایران تولید نکرده بودند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار ادامه داد: البته شرکت پشتیبانی امور دام پس از ناکامی بسیاری از تاجران و وارد نشدن تخم‌مرغ به اندازه کافی به این مسئله ورود پیدا کرده و به نظر می‌رسد حدود ۱۰ هزار تن از این محصول را وارد و در بازار عرضه کرد که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، همین میزان واردات نیز محقق نمی‌شد و مشخص نبود چه اتفاقی برای بازار تخم‌مرغ می‌افتد.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه یکی از عوامل کاهش قیمت تخم مرغ در کنار کاهش تقاضا، واردات هر چند کمتر از نیاز داخلی تخم مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام است، تصریح کرد: مشکلات دیگری نیز در زمینه واردات وجود داشت چرا که واردات اندک صورت گرفته تخم‌مرغ از کشورهای مبدا سبب شده تا قیمت این محصول در آن کشورها از کارتنی حدود ۲۲ تا ۲۳ دلار به حدود ۳۲ دلار افزایش یابد که اگر حدود ۶۶ هزار تن مجوز داده شد وارد می‌شد قطعا قیمت تخم‌مرغ بسیار بیشتر از این افزایش پیدا می‌کرد. بنابراین واردات به تنهایی نمی‌تواند، بازار تخم‌مرغ را تنظیم کند.

به گفته وی، بازار تخم‌مرغ به گونه‌ای مدیریت شد تا در سطح استان‌ها عرضه مستقیم بخشی از تولید این محصول به قیمت شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان صورت گرفت که البته در برخی از استان‌ها که با کمبود تولید مواجه بودند، از واردات نیز استفاده کردیم اما برای استان‌هایی مانند مشهد، سمنان و … تاکید کردیم تا به دلیل تولید مناسب تخم‌مرغ وارداتی به هیچ وجه در این بازارها عرضه نشود. البته در فروشگاه‌های بهاره نیز عرضه تخم‌مرغ تولید داخل با قوت ادامه پیدا کرد و حتی یک ساعت هم اجازه ندادیم تا این عرضه متوقف شود که قیمت آن همان نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومانی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود قیمت تخم‌مرغ در مرغ‌داری‌ها به کیلویی ۸۰۰۰ تومان رسیده است، گفت: به هیچ وجه این اعداد و ارقام درست نیست و اتفاقا طی هفته گذشته قیمت این محصول روند کاهشی داشته و به نظر می‌رسد تا چند روز آینده تخم مرغ به قیمت منطقی خود بازگردد.

ترکاشوند اعلام کرد: گرچه طی هفته‌های گذشته نوسان قیمت تخم‌مرغ همچنان ادامه داشت اما نسبت به هفته‌های قبل از آن بازار آرام‌تری داشتیم چرا که قیمت‌ها رها شده نبود و حتی در صورت افزایش قیمت کاملا کنترل شده بودن آن مشهود به نظر می‌رسید. طی روزها و هفته‌های آینده تقاضا برای تخم‌مرغ کاهش پیدا می‌کند و همین عامل سبب می‌شود تا نوسانات بازار این محصول نیز کمتر شود و البته واردات انجام شده از طریق بخش خصوصی و دولتی و اقدامات صورت گرفته در راستای جایگزینی تولید تخم‌مرغ و افزایش سن گله‌های مولد از عوامل مهم کنترل و تنظیم بازار تخم‌مرغ است.

وی تاکید کرد: صنعت تخم‌مرغ هیچ یارانه‌ دولتی ندارد و نمی‌توان از این صنعت کاملا خصوصی انتظار داشت در چنین شرایطی نوسان نداشته باشد. در هر شرایطی بازار را باید به حال خود رها کرد تا عرضه و تقاضا برای آن تعیین تکلیف کنند که البته در این زمینه عرضه تخم‌مرغ تولید داخل و وارداتی در مناطق و بازارهای مشخص و کنترل شده به صورت هدفمند انجام شد اما نمی‌توان انتظار داشت تا همه سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های سطح شهر تخم مرغ وارداتی و تنظیم بازاری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که از اواخر شهریور و اوایل مهر ماه پارسال به جان مرغداری‌های سنتی و صنعتی کشور افتاده بود، یکی پس از دیگری گله های مولد واحدهای پرورشی را معدوم می کرد و روز به روز بر استان هایی که کانون های آنفلوآنزایی در آن ها مورد شناسایی قرار می گرفت، افزوده می شد.

کار به جایی رسید که در سال ۱۳۹۶ و به دلیل کمبود تولید و عرضه تخم مرغ ناشی از معدوم سازی بیش از حد این محصول و گله های مولد طیور تخم‌گذار، وزارت جهاد کشاورزی پس از سال ها رضایت داد تا دوباره تخم مرغ های خارجی پایشان در بازار ایران باز شود اما با این وجود همچنان قیمت این محصول پروتئینی رو به افزایش بود و گویا بازار تخم مرغ نمی خواست آرام بگیرد که البته به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار، بازار این محصول رو کاهش است و در ادامه نیز شاهد منطقی تر شدن قیمت تخم مرغ خواهیم بود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *