اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان: مقصر اصلی بیماری لکه سفید سازمان دامپزشکی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان گفت: بیماری لکه سفید در حال حاضر جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه‌های میگو است.

ارسلان قاسمی -رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان- در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت مهار بیماری لکه سفید ماهی که طی سالهای اخیر تولید میگو را تحت تاثیر قرار داده است، بیان داشت: در ابتدا بروز بیماری ویروسی در خوزستان بوشهر و استان سیستان و بلوچستان، مزارع پروشی را به تعطیلی کشاند؛ در حال حاضر نیز مشکل بیماری وجود دارد و تولید از چند سال پیش تاکنون ثابت مانده و افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: در زمینه مقابله با بیماری لکه سفید امکان درمان بیماری و جبران خسارت دشوار است؛ بدلیل ضعف عملکردی فراوانی که در سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران وجود دارد از کشورهایی مثل سریلانکا و بنگلادش هم عقب‌تر هستیم؛ چرا هر سال باید با این بیماری درگیر باشیم، توپ را می اندازند در زمین پرورش دهندگان و می گویند این پرورش دهندگان هستند که دستورالعمل ها را پیاده نمی کنند؛ این حرف صحیح نیست این عذر بدتر از گناه است. وظیفه این نیست که فقط دستورالعمل صادر شود بلکه برای این کار نظارت لازم است، دستور العمل های که توسط دامپزشکی و یا سازمان شیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیردکاربردی نیست، یکسری از دستورالعمل ها را ترجمه می کنند و می خواهند آن را درکشور پیاده کنند.اگر پرورش دهنده خطا می کند چرا با آن برخورد نمی کنند؟

ارسلان قاسمی از بیماری لکه سفید بعنوان مهمترین بیماری میگوهای پرورشی نام برد که در یک دهه گذشته تاکنون در مزارع میگو کم و زیاد وجود داشته اما در سال جاری مقصر اصلی بروز آن سازمان دامپزشکی کشور است.

او افزود: سازمان دامپزشکی در مرحله لاروین موظف بوده که لاروهای وارده به مزارع میگو را از نظر بیماری لکه سفید تست و آزمایش کند، اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است از کیت هایی استفاده شده که به خوبی این بیماری را نشان نداده و از سویی تولید کنندگان لاروها را نیز وارد مزارع کرده و این امر موجب بیماری شده است.سازمان دامپزشکی به وظیفه خود در ریشه کنی و کنترل بیماری عمل نکرده و از طرفی حاضر نیست که خسارات وارده به تولید کنندگان را پرداخت کند.

رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان مهم‌ترین مشکل در بحث صنعت میگو و شیلات را سازمان شیلات عنوان کرد  که هیچ اختیاری از خود ندارد.

او افزود: ما منکر فعالیت این سازمان ها و دستگاه ها نیستیم؛ اما به شرطی که مزاحم نباشند و وجود آنها در جهت منافع و خدمت به کشور باشد نه اینکه مانع ایجاد کنند. میگو جزو معدود کالاهایی است که مصداق اقتصاد مقاومتی است یعنی تولید در درون نگاه به بیرون؛ اما هیچ کاری برای این بخش انجام نمی دهند.

او در خصوص وضعیت چابهار به عنوان یکی از مناطق بسیار مستعد پرورش میگو در کشور بیان داشت: این بخش با توجه به زیرساخت هایی که دارد مستعد پرورش میگو است اما متاسفانه کمترین توجه به این بخش است.زیرساخت های زیادی در این حوزه وجود دارد اما بدلیل اینکه سازمان شیلات ایران نمی خواهد این مرکز ها راه اندازی شود مشکلات موجود را حل و فصل نمی کند،بهترین آب بهترین هوا و موقعیت هوایی و مکانی در این منطقه وجود دارد، این منطقه محروم است که در آن نیاز به رونق اقتصادی وجود دارد.

قاسمی تاکید کرد که سازمان دامپزشکی نیاز به بازنگری دارد، این سازمان باید در خدمت تولید و سلامت مردم باشد نه اینکه بنگاه اقتصادی باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *