اهم اخبار

مدیرعامل بانک کشاورزی:تجارت کالایی ایران عمدتاً واردات محور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: تجارت خارجی ما به ویژه در بخش کالایی عمدتاً واردات محور بوده و شاید خط اعتباری ال سی های صادراتی خیلی محدود باشد.

 روح الله خدا رحمی مدیرعامل بانک کشاورزی  در همایش ملی صادرات، گفت: تولید در کشورهایی مثل ایران در درجه اول اهمیت است، اما تجارت هم بسیار حائز اهمیت است و بانکداری ایران یکی از زیربناهای خدمات رسانی به تولید است. تولید صادراتی در بخش کشاورزی مورد است و به دلیل پرشدن ظرفیت داخلی ، صادرکنندگان روی صادرات محصولات کشاورزی حساب باز کرده‌اند.

وی افزود: در بخش کشاورزی سه سیاست کلان وجود دارد که تولید پایدار را بخش کشاورزی ما دنبال می‌کند و در کنار آن دانش بنیان بودن تولید و اصلاح روش ها برای افزایش بهره‌وری مورد توجه است و صادرات در کنار این مسائل مدنظر است، زیرا محدود بدون به بازار داخلی باعث می‌شود، از پتانسیل و امکانات خودمان کمتر استفاده کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: بانک کشاورزی به عنوان تامین مالی بخش کشاورزی این ویژگی ها و بخصوص صادراتی بودن تولیدات کشاورزی را مدنظر قرار می دهد بطوریکه در سال های اخیر پروژه هایی اجرا شده است که محصولات آن در کشورهای منطقه عرضه می‌شود که می‌توان به پروژه های محصولات گلخانه ای و تولیدات شیلانی در آب های ساحلی اشاره کرد که می توان به کشورهای مختلف آن را صادر کرد.

وی با بیان اینکه تولید صادراتی، نقطه شروع صادرات است اگرچه بانک ها هم خدماتی برای حمایت از این امر اختصاص دهد، بیان داشت: بانک کشاورزی کمک به تولید صادراتی و حمایت از تولید با هدف صادراتی را به عنوان یک راهبرد اتخاذ کرده است و در پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یک اولویت به آن تاکید می شود.

خدا رحمی بیان داشت: تجارت خارجی ما در بخش کالایی به خصوص عمدتا واردات محور بوده و شاید ال سی های صادراتی خیلی محدود باشد، در مقابل ال سی وارداتی قابل ذکر نباشد، بنابراین ما در بانک کشاورزی، خود را ملزم به گسترش امور صادراتی کرده ایم و قدم هایی را در این زمینه برداشته‌ایم و در برنامه هایمان آن را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به خط اعتبار خریدار گفت: هنوز واقعا توفیقی در استفاده از آن پیدا نکرده‌ایم، زیرا صادرات ما مبتنی بر گشایش اعتبار صادراتی نیست، در حالی که شرط اول برای استفاده از آن وجود یک ال سی صادراتی و برات است.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: خط اعتباری ویژه ای که بانک کشاورزی در بخش صادرات به کمک صندوق توسعه ملی از دو سال پیش برقرار کرده است، خط اعتباری ریالی است که به صادرکنندگان تسهیلات برای فرآوری محصول صادرات داده می شود که این هم کمک موثری می تواند باشد.

وی گفت: در سال ۹۵ و امسال با استفاده از این خط اقدامات خوبی در بازار پسته انجام دادیم و بنابراین نابسامانی در بازارپسته دیده نشد و تولید کننده و صادرکننده رضایت نسبی از این امر حاصل کرد.

خدارحمی بیان داشت: خط اعتباری ریالی که ایجاد شد که پارسال ۲۰۰ میلیارد تومان برقرار شد، کلا استفاده شد و امسال بیشتر از آن خط اعتباری داشتیم و الان در حد ۴ هزار ریال اعتبار وجود دارد که یک چهارم آن استفاده شده است و بقیه موجود است.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: البته تلاش هایی برای کاهش نرخ استفاده از این خط اعتباری که مورد انتقاد صادرکنندگان قرار دارد، در حال انجام است.

وی افزود: با استفاده از خط اعتباری که از صندوق توسعه ملی بانک کشاورزی دریافت شده است، امکان دادن ارز به صادرکنندگان وجود دارد و صادرکنندگان می توانند با نرخ ۳٫۵ درصد از این تسهیلات استفاده کنند.

خدا رحمی اظهار داشت: البته برای دادن این تسهیلات تضامین معتبری خواسته می شود و شرکت ها و صادرکنندگان که تمکن مالی خوبی دارند از آن می توانند استفاده کنند، ولی پرداخت ریسک ارزی هم بر عهده خود صادرکننده است.

وی بیان داشت: همچنین مذاکراتی با صندوق توسعه ملی برای گسترس منابع صندوق بانک کشاورزی انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه کمک به گسترش روابط کارگزاری و روابط بانکی با دنیا از دیگر اقدامات بانک کشاورزی است، گفت: اگرچه بانک کشاورزی در دوره تحریم ها مشمول تحریم نشد، اما در آن دوران و قبل از برجام با مشکلاتی مواجه شدیم و تعامل بانکی ما با دنیا به سمت صفر در حال حرکت بود و عملیات بانکی برای ما به حداقل رسیده بود.

خدا رحمی بیان داشت: اما بعد از برجام تعداد کارگزاران بانک کشاورزی از ۱۰ مورد به حدود ۶۰ مورد در ۱۴۰ کشور دنیا رسیده است و اگرچه بانک های درجه اول اروپایی با ما کار نمی کنند، ولی این ارتباطات زمینه فعالیت‌های خوبی را برای ما فراهم آورده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *