اهم اخبار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام:رشد قیمت جهانی گوشت گوساله تعرفه واردات را کاهش داد/ هر کیلو گوشت گوساله برزیلی ۴ یورو شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: قیمت جهانی گوشت گوساله طی سه ماه اخیر در برزیل افزایش یافت و به هر تن ۴۰۰۰ یورو رسید، دولت با توجه به نوسان نرخ ارز تصمیم گرفت تا تعرفه واردات گوشت گوساله را از ۲۶ درصد به ۱۲ درصد برساند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، هیأت وزیران روز ۶ اسفند برای تنظیم بازار گوشت قرمز، تعرفه واردات گوشت منجمد گوساله را از ۲۶ درصد به ۱۲ درصد کاهش داد.

با توجه به اینکه دولت طی چند سال گذشته همواره برای تنظیم بازار، بخشی از نیاز گوشت قرمز سطح کشور را از محل واردات گوشت منجمد گوساله تأمین می‌کند، این سؤال به وجود آمد که به یک‌باره چه اتفاقی افتاده که تعرفه واردات کاهش یافته و آیا این مسئله در پی منافع افراد خاص بوده یا اینکه در راستای تنظیم بازار شب عید صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار فارس بخش اعظمی از نیاز گوشت قرمز ارگان‌ها، پادگان‌ها، کباب‌فروشی‌های سطح شهر به دلیل تفاوت قیمت گوشت منجمد گوساله وارداتی که کیلویی ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، با قیمت گوشت قرمز داخلی که بین ۳۸ تا ۴۵ هزار تومان است، از این محل تأمین می‌شود.

همچنین حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد علت کاهش تعرفه واردات گوشت منجمد گوساله گفت: دولت در راستای مباحث تنظیم بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان اقدام به کاهش تعرفه واردات گوشت منجمد گوساله از ۲۶ درصد به ۱۲ درصد کرده است.

وی افزایش قیمت جهانی گوشت گوساله به‌ویژه در برزیل را طی سه‌ماهه گذشته از دیگر دلایل کاهش تعرفه دانست و افزود: طبق محاسبات ما قیمت تمام‌شده گوشت منجمد گوساله برای واردکنندگان ۲۸ هزار تومان شده بود؛ چراکه هر تن گوشت گوساله در برزیل به ۴ هزار یورو رسیده است.

ورناصری همچنین به نوسان نرخ ارز طی دو، ‌سه ماه اخیر نیز اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ ارز، در راستای سیاست‌های تنظیم بازار دولت باید به‌گونه‌ای تصمیم می‌گرفت، تا قیمت اضافه‌ای را به بازار داخلی تحمیل نکند و در نتیجه با کاهش تعرفه سعی کردیم، تا قیمت گوشت منجمد گوساله را ثابت نگه داریم.

فرهاد آگاهی رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: این کار اگرچه با هدف تنظیم بازار و تأمین کسری نیاز کشور صورت گرفته است، اما علی‌رغم توصیه‌های مکرر انجمن‌های مرتبط در این حوزه، دولت بسیار دیر تصمیم گرفت و بهتر بود، از ابتدای دی‌ماه تعرفه واردات گوشت منجمد گوساله کاهش می‌یافت.

وی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه تولید گوشت قرمز در داخل کشور گفت: از آنجایی‌که تولید گوشت قرمز، آب‌بر است و ما با بحران آب مواجه هستیم، توصیه ما این بود که تعرفه واردات و سود بازرگانی به حداقل ممکن برسد و یا حداکثر ۵ درصد لحاظ شود، اما در این زمینه مقاومت وجود دارد.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که فکر نمی‌کنید کاهش بی‌رویه تعرفه واردات سبب می‌شود، تا قیمت تمام‌شده گوشت وارداتی بسیار پایین‌تر از تولید داخل باشد که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: این موضوع نه‌تنها تهدیدی برای تولید داخل نیست، بلکه با توجه به شرایط کشور منجر به حمایت از سفره مردم و کاهش هزینه‌ تمام‌شده فرآورده‌های صنایع غذایی مرتبط با گوشت قرمز می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *