اهم اخبار

مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران عنوان کرد:توزیع ۷ هزارتن شکر دولتی بین زنبورداران/ سرانه مصرف عسل در ایران ۹۰۰ گرم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران گفت: سال گذشته از مجموع ۳۰ هزار تن شکر مصرفی به عنوان غذای جایگزین زنبور حین برداشت عسل، ۷ هزار تن شکر دولتی توزیع شد.

بهزاد بانکی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس به مزایای جنبی صنعت زنبورداری در بخش کشاورزی و دارویی اشاره کرد و گفت: اگر زنبورداران به تجهیزات روز و آموزش‌ نوین مجهز شوند، می‌توانند به جز تولید عسل از مزایای جانبی آن هم درآمدزایی کنند.

وی افزود: به عنوان مثال ژل رویال (غذای ملکه زنبور) به عنوان اکسیر جوانی در صنعت داروسازی و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حالت سنتی در هر کندو ۲۰۰ گرم تولید می‌شود، اما از سال گذشته برای نخستین بار با تکنولوژی تولید انبوه، میزان آن به یک کیلو در هر کندو رسیده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران به کارهای حمایتی از زنبورداران کشور اشاره کرد و گفت: در ۲ مقطع فصل بهار و پاییز که عسل کندو برداشت می‌شود، زنبور برای زنده ماندن نیاز به یک ماده غذایی دارد که ما شکر را جایگزین می‌کنیم و سال گذشته از مجموع ۳۰ هزار تن شکر مصرفی، ۷ هزار تن را با قیمت پایین‌تر در اختیار زنبورداران قرار دادیم.

وی به میزان سرانه مصرف عسل در دنیا اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف بین ۱٫۵ تا ۲ کیلو گرم و در سایر کشورها ۶۰۰ گرم است که این رقم در ایران به ۹۰۰ گرم می‌رسد.

مدیرعامل صندوق حمایت از زنبورداران همچنین به نقش زنبورداری و گرده‌افشانی و توسعه سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در نقاطی از کشور که صنعت زنبورداری پررنگ‌تر است، شاهد افزایش حجم و کیفیت محصولات کشاورزی وابسته به گرده‌افشانی از جمله سیب، کلزا، آفتاب‌گردان و دانه‌های روغنی هستیم.

بانکی‌پور این را هم گفت که مطالعات علمی نشان داده، ارزش اقتصادی زنبورعسل در حوزه گرده افشانی ۹۰ برابر ارزش اقتصادی در تولید سایر محصولات کشاورزی است تا حدی که می‌گویند اگر زنبور عسل از بین برود، کشاورزی دنیا هم ظرف ۳ ماه از بین می‌رود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *