اهم اخبار

مدیرکل دفتر امور غلات پیش بینی کرد:تولید حبوبات امسال هفت درصد افزایش می یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال تولید حبوبات با هفت درصد افزایش به حدود ۷۳۷ هزار تن برسد.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، ‘کاوه خاکسار’ سطح زیر کشت حبوبات را ۸۲۳ هزار هکتار در سال جاری عنوان کرد و افزود: برداشت حبوبات در برخی از استان های کشور ادامه دارد.
به گفته وی، میزان تولید حبوبات در سال گذشته ۶۹۰ هزار تن بوده است.
خاکسار اظهارداشت: از فصل برداشت تاکنون عملکرد تولید نخود ۵۶۰ کیلوگرم و عدس ۶۱۰ کیلو گرم در هکتاراست درحالی که سال گذشته تولید نخود ۵۳۵ کیلوگرم و عدس ۵۹۳ کیلوگرم در هکتار بوده است.
به گفته وی، عملکرد تولید سایر حبوبات مانند باقلا و ماش تغییری نکرده است.
وی تغییر زمان کشت از بهاره به پاییزه را از برنامه ها و سیاست های معاونت امور زراعی در راستای افزایش ضریب خوداتکایی و توسعه حبوبات دیم بیان کرد و افزود: وجود ارقام مناسب، پابلند، مقاوم به سرما، تهیه سموم علف کش و برنامه مبارزه با علف های هرز و توسعه کاشت و برداشت مکانیزه از الزامات این برنامه است.

** افزایش دو برابری عدس و نخود دیم 
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی گفت: جمع کشت پاییزه و انتظاری عدس و نخود دیم از ۳۸ هزار و ۸۷۴ هکتار در سال گذشته به ۶۳ هزار و ۹۷۰ هکتار رسیده که حاکی از افزایش دو برابری آن است و اگر بخواهیم در پایان برنامه ششم توسعه به ۱۰۰ درصد خوداتکایی در حبوبات برسیم این سیاست باید ادامه پیدا کند.
وی کل نیاز کشور به حبوبات را ۷۶۰ هزار تن دانست و افزود: هدف ما از تولید حبوبات تنها رفع نیاز داخلی نیست بلکه با توجه به ظرفیت های موجود در کشور و استفاده از بارندگی ها در تولید این محصول در فصل پاییز، موضوع صادرات را نیز دنبال می کنیم.
خاکسار درباره ارقام جدید حبوبات اضافه کرد: امسال بذر دو رقم خارجی نخود موسوم به آزکان به مقدار ۶۸ تن و آکسو دو تن در اختیار کشاورزان قرار دادیم که در استان های مختلف به صورت پایلوت کشت بهاره و پاییزه شده است.
وی عملکرد تولید نخود کشور را ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلو گرم و عملکرد رقم جدید آزکان را طبق گزارش ها ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار در کشت پاییزه عنوان کرد.
خاکسار افزود: امسال دو رقم داخلی نخود به نام سعید و منصور معرفی شده که بذرمادری رقم منصور در سطح ۱۹۰ هکتار کشت شده تا بذر گواهی شده آن در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی ادامه داد: رقم سعید نیز مخصوص مناطق سرد و مناسب کشت پاییزه است که بذر آن در مرحله تکثیر است.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی درباره تهیه سموم علف کش اظهارداشت: یک نوع سم در مرحله تست است که امسال در صورت تایید می تواند برای کشت های پاییزه مورد استفاده قرار گیرد در این صورت کشت پاییزه و انتظاری به سرعت توسعه می یابد و موجب افزایش عملکرد تولید و درآمد کشاورزان خواهد شد.
وی همچنین بر کاشت و برداشت مکانیزه حبوبات برای توسعه کشت پاییزه و انتظاری و کاهش هزینه ها تاکید کرد و گفت: عملکرد تولید نخود به صورت دست پاش ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است و از این رو کشت مستقیم و ردیفی توسط کارنده ها باید توسعه یابد.
خاکسار از تدوین برنامه کشت مکانیزه ۵۰۰ هزار هکتار مزارع نخود خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار و فراهم شدن امکانات، تا آخر برنامه ششم توسعه، کشت نخود مکانیزه و ردیفی خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر ما حداقل به ۵۰۰ دستگاه کارنده نخود و عدس و ۵۰ دستگاه هدکمباین برداشت نیاز داریم که امیدواریم با تلاش کشاورزان بتوانم کشت مکانیزه را گسترش دهیم.
مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت درباره برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه حبوبات اظهار داشت: طبق این برنامه در سال جاری باید ۲۸۰ هزار تن نخود، ۹۹ هزار تن عدس، ۲۷۳ هزار تن لوبیا و ۶۳ هزا رتن سایر حبوبات تولید کنیم که پیش بینی می کنیم امسال ۲۹۰ هزار تن نخود، ۸۵ هزار تن عدس، ۲۸۰ هزار تن لوبیا و ۹۲ هزار تن سایر حبوبات در کشور تولید شود که این تولیدات نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *