اهم اخبار

مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:فعالیت ۵۷۵ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی/ وجود ۱۶ مرکز رشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر تجاری سازی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای ایجاد اقتصاد دانش بنیان گفت: ۵۷۵ شرکت در این بخش مشغول فعالیت بوده و ۱۶ مرکز رشد برای توسعه محصولات داریم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مجید ولدان در هفتمین جلسه از نشست گزارش اجرایی شدن راهبرد کلان ۳ نقشه جامع غلمی کشور افزود: وزارت جهاد کشاورزی از چند سال قبل همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی را با محورهای راهبرد کلان ۳ نقشه برگزار می کند.
وی با اشاره به اقدام ملی دوم این راهبرد در ساماندهی و رتبه بندی موثر انجمن های علمی و شرکت های دانش بنیان گفت: بانک اطلاعاتی شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی را تشکیل داده ایم و بر اساس این بانک، ۵۷۵ شرکت دانش بنیان در این بخش فعال هستند که از این تعداد ۹۰ شرکت در تهران مستقر هستند و ایلام هیچ شرکتی در این زمینه ندارد.
وی یادآور شد: همچنین سامانه شرکت های دانش بنیان را برای ارتباط فعالان این شرکت ها راه انداخته ایم و در راستای اقدام ملی سوم، دوره های مهارتی برای بهره برداران بخش کشاورزی را برگزار کرده و سرانه آموزش بهره برداران را ارتقا داده ایم.
ولدان به افزایش نقش علم و فناوری در توانمندسازی و ارتقای بهره برداری در بخش های صنعتی و تولیدی در اقدام ملی دوم این راهبرد اشاره کرد و گفت: حمایت از سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در تولید و تجاری سازی علم و فناوری و صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی با سرمایه ۴ میلیارد تومانی تاسیس شده است.
مدیر کل دفتر تجاری سازی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اجرای ۱۳۵۴ عنوان طرح و پروژه تحقیقاتی به سفارش واحدهای اجرایی وزارت کشاورزی اضافه کرد: برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه کالای دانش بنیان بخش کشاورزی، تدوین برنامه های ترویج استفاده از محصولات دانش بنیان در سطح مصرف کننده نهایی، تفاهم نامه همکاری توسعه تولید محصولات دانش بنیان کشاورزی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تدوین شیوه نامه ایجاد شرکت دانش بنیان توسط محققان وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات در این زمینه است.
وی گفت: وزارتخانه برای پویا شدن شرکت های دانش بنیان به ارائه خدمات مشاوره حقوق مالکیت فکری، ارزیابی مالی و اقتصادی، برگزاری سامانه فن بازار تخصصی کشاورزی نیز پرداخته است.
ولدان تصریح کرد: ۱۶ مرکز رشد محصولات دانش بنیان راه اندازی شده و در حال بررسی تاسیس اولین پارک‌ علم و فناوری و ایجاد سامانه ای برای ارتباط مراکز رشد هستیم.
وی همچنین به ضرورت حمایت از محصولات دانش بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: در حال بررسی اعمال تعرفه برای محصولات دانش بنیان خارجی دارای مشابه داخلی هستیم. همچنین ایجاد اشتهار برای نشان های تجاری مانند سالم و ارگانیک برای‌ محصولات دانش بنیان را بررسی می کنیم.
ولدان درباره محور کلی شرکت های دانش بنیان گفت: بیشتر شرکت های دانش بنیان عرضه محور هستند، نه تقاضامحور و بر این اساس، با توجه به تقاضا فعالیت نمی کنند.
در ادامه این نشست، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک نیز به تشریح اقدامات این سازمان در راستای اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور پرداخت و گفت: با اینکه اقدامات مکانیزه شدن گمرک از سال ۷۵ شروع شده بود؛ یک سیستم مکانیزه و ۲۲ سیستم جزیره ای داشتیم که به طور متوسط روند ترخیص کالا از آن ۲۶ روز زمان لازم داشت.
مهتدی باقری پور ادامه داد: از سال ۹۲ به سوی تغییر فرایندها رفتیم؛ یک‌ سیستم پیشنهادی خارجی به ۷ سال زمان و صرف ۳۰۰ میلیارد تومان پول نیاز داشت؛اما به استفاده از دانش کشور رو آوردیم.
باقری پور توضیح داد: در همکاری با دانشگاه تهران پژوهشکده سامانه های هوشمند کاربردی تاسیس شد و ظرف ۲ سال و نیم و با ۵ درصد هزینه پروژه استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه انجام شد.
وی در این گزارش که به دلیل کمی وقت پایان نیافت، تاکید کرد: اعمال سیاست های حمایت از تولید و کمک به صادرات کشور، برقراری امکان استرداد الکترونیکی و دریافت الکترونیکی همه مجوزها از جمله مزایای این سیستم است.

سعید پورمهدیان مدیر کل معاونت اجرایی سازی و هماهنگی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ابتدای جلسه امروز تصریح کرد: در این جلسه قرار بود وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی گزارش خود را در زمینه اجرایی شدن نقشه بدهند که وزارت کار هنوز گزارش خود را ارائه نداده است.
پورمهدیان با بیان این که در پی این گزارش ها، یک گزارش کلی برای ارائه به سران قوا و رهبر معظم انقلاب نوشته می شود، افزود: در این گزارش باید نقش دستگاه ها در اقتصاد کشور، تولید ناخالص داخلی و میزان دانش بنیان بودن این مشارکت بیان شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *