اهم اخبار

مدیرکل دفتر صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت:صنایع پروتئینی مظلوم واقع شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : برخی فکر می‌کنند تمام مسائل کشور حل شده و باید مانع مصرف سوسیس و کالباس شوند.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد شدید از اظهارنظر‌های بی‌پایه در خصوص صنعت فرآورده‌های گوشتی، گفت: حاضرم با عدد و رقم و با هر کسی که به این صنعت مظلوم که ۱۵۰ هزار شغل ایجاد کرده تعرض می‌کند، مناظره کنم.چرا که برخی فکر می‌کنند تمام مسائل کشور حل شده و باید مانع مصرف سوسیس و کالباس شوند.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، مهدی صادقی نیارکی در حاشیه بازدید خود از اولین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی و صنایع وابسته که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برقرار بود با تقدیر از نقش تشکل‌های صنایع غذایی که موجب برپایی این نمایشگاه شدند، گفت: سالیان سال است که این صنعت آماج نظرات غیر کارشناسی شده است و هر روز برخی رسانه‌ها و بعضی از مسئولان و کارشناسان، نکات غیر واقعی را به این صنعت نسبت می‌دهند که حقیقت ندارد. وی با بیان اینکه آمار مشخص می‌کند این صنعت مورد ظلم واقع شده است، افزود: مجموع مجوز فعالیت واحدهای صنعتی در زمینه فرآورده‌های گوشتی ۵۲۱ واحد و با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تن است. این در حالی است که ما در ابتدای پیروزی انقلاب تنها ۱۱ واحد تولیدی محصولات پروتئینی داشتیم که بخشی از آن موجود و بخشی نیز از بین رفته است. در واقع کار شایسته و بایسته‌ای توسط تامین کنندگان مالی و بخش خصوصی کشور صورت گرفته که ما شاهد چنین جهش بزرگی در این صنعت باشیم. مدیرکل دفتر صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از موج‌سازی‌ها در خصوص این صنعت گفت: برخی چگونه به خود اجازه می‌دهند به این صنعت که ۳۰ هزار شغل مستقیم و بنا به حلقه‌های پسین صنعت غذا، حداقل۱۵۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده، چنین برخورد کنند و هر روز به آن تعرض کنند. صادقی نیارکی در ادامه افزود: از ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تنی این صنعت، ۶۰۰ هزار تن برآورد تولید فرآورده‌های گوشتی است که سرانه مصرف آن حدود ۷ کیلوگرم در سال است. این ۷ کیلوگرم را ضرب در قیمت متوسط ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کنیم سالانه حدود ۲۰۰ هزار تومان از این صنعت محصول خریداری می‌شود. وی با اشاره به گستردگی این صنعت و انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی گفت: برخی با این صنعت به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی تمام مسائل حل شده و مشکل اساسی ایران، مصرف فرآورده‌های گوشتی و سوسیس و کالباس است و باید مانع آن شوند. این مقام دولتی با درخواست از رسانه‌ها مبنی بررسی صحت پایه و علمی اظهارات افراد پیش از انتشار، گفت: هر آجری که در هر کارخانه‌ای روی هم گذاشته شده، امیدهایی را با خود داشته است. برای همین تاسف برانگیز است که هیچ جای دنیا چنین برخوردی که ما با صنعت و تولید خود می‌کنیم سابقه ندارد. به گفته وی، در ۶ ماهه اول امسال ایران ۳ هزار تن فرآورده‌های گوشتی صادر کرده که در مجموع سال ۹۴، این رقم ۴ هزار تن بوده است. مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: عهد ببندیم بر اساس استنادات متقن اظهارنظر کنیم و این‌قدر بر سر صنعتی که در چند سال گذشته مظلوم واقع شده، سنگ نیندازیم. با این حال بنده اعلام می‌کنم اگر کسی می‌تواند با عدد و رقم گفته‌های من در این حوزه را رد کند، آماده مناظره هستم. مهدی صادقی نیارکی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز آینده مورد نیاز این صنعت نیز گفت: صنعت غذا از جمله فرآورده‌های گوشتی باید به سوی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از جمله دانش بنیان شدن حرکت کنند. ما امروز در جامعه گروهی داریم که نیمه گیاه‌خوار هستند و باید در تولید محصولات به نیازهای متنوع مردم توجه شود. از سوی دیگر همچنان که رشد محصولات ارگانیک در حوزه مزرعه وجود دارد، در حوزه فرآورده‌ها هم باید با توجه به فرمولاسیون‌های جدید و روش‌های تولیدی را توسعه دهیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *