اهم اخبار

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی: کشاورزان مناطق غیرشمالی به جای برنج، کینوا و سویا بکارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه سه تا پنج ساله ممنوعیت کشت برنج در استان های غیرشمالی و جایگزینی با محصولاتی مانند کینوا*، پنبه و دانه های روغنی بویژه سویا و کنجد خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فرامک عزیزکریمی» در حاشیه ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ۱۳٩٧ یادآوری کرد: از سال ۱۳۹۳ کشت برنج به دلیل کمبود شدید منابع آبی و تبخیر بالا، فقط در استان های گیلان و مازندران مجاز است.
کینوا گیاهی است که دانه‌های خوراکی به رنگ سفید، قرمز و سیاه دارد و مشابه برنج پخته می شود.
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دانه یا بذر این گیاه را به سبب ارزش غذایی بسیار بالا، با شیر خشک مقایسه کرده است. دانه‌های این گیاه نسبت به گندم، جو و ذرت، مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری دارد.
از این رو، آرد آن در تولید بیسکوئیت و پاستا و برای افرادی که به گلوتن گندم حساسیت دارند استفاده می‌شود.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ویژه استان های گیلان و مازندران با هدف افزایش ۶۰ درصدی تولید برنج (به سبب حذف کشت در استان های دیگر) خبر داد.
مطابق آمارها مصرف سالیانه برنج کشور به حدود سه میلیون تن رسیده که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن در داخل کشور و بقیه از طریق واردات تامین می شود.

** تولید ۶۶ تن علوفه تر
عزیزکریمی اعلام کرد: برنامه ویژه تولید علوفه دیم را برای افزایش امنیت غذایی و تولید شیر و گوشت در دستور کار داریم.
وی گفت: بیش از ۶ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی دیم ما بدون استفاده مانده است.
به گفته وی، در طرح مشترک «ایران- ایکاردا» ثابت کردیم در ۲ سال براحتی می توانیم ۶۰ تن تولید علفه تر تولید کنیم؛ به طوری که پارسال ۶۰ تن علوفه تر در مزارع گلرنگ و پنج تا ۶ تن ماشک و نخود علوفه ای تولید کردیم.
به گزارش ایرنا، مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ایکاردا) یکی از ۱۵ مرکز تحقیقات بین المللی وابسته به گروه مشاوران بین المللی تحقیقات کشاورزی است که در سال ۱۹۷۷ با هدف انجام تحقیقات برای دستیابی به امنیت غذایی، بهبود معشیت مردم و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی در مناطق خشک جهان تاسیس شد.

** کشت پاییزه جو و گندم در هشت میلیون هکتار
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال در مجموع ۶ میلیون هکتار گندم (۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کشت آبی و سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کشت دیم) داریم.
همچنین در مجموع یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار (یک میلیون هکتار کشت دیم و ۷۵۰ هزار هکتار کشت آبی) زیر کشت جو می رود.

** کشت ۱۶ رقم بذر جدید پنبه
عزیز کریمی افزود: ۱۶ رقم جدید بذر پنبه وارد شده است و برای اصلاح روش‌های کشت در حال کاریم.
ششم تیرماه هیات وزیران با اختصاص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل برای خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی موافقت کرد.
دولت باید هر ساله نرخ خرید تضمینی محصولات راهبردی کشاورزی را در آغاز فصل زراعی (شهریور تا مهرماه) برای حمایت از کشاورزان اعلام کند؛ نرخ خرید تضمینی برحسب نرخ تورم هر سال محاسبه می شود.
گندم، خرما، پنبه، شیر و چای از جمله محصولاتی اند که مشمول خرید تضمینی دولت می شوند. نرخ خرید تضمینی این محصولات همه ساله به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی در شورای اقتصاد مطرح و نهایی شود.
سال زراعی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد.
ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال زراعی ٩٨- ٩٧ با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد.
در این آیین ۳۲ کشاورز نمونه، محقق و مدیران موفق تجلیل شدند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *