اهم اخبار

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز:گندم مصرف ۲ سال البرزی‌ها ذخیره شد/واردات میوه اولویت امروز کشور نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: خوشبختانه در ذخیره‌سازی این اقلام به خوبی عمل شده و تاکنون به مشکلی بر نخورده‌ایم به عنوان مثال در حال حاضر به اندازه مصرف دو سال البرزی‌ها گندم ذخیره شده است.

پرویز زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اولویت‌بندی کالاهای اساسی گفت: ما ۲۱ مورد کالای اساسی داریم که چند مورد از آنها از سوی اعضای تنظیم بازار کشور اهمیت زیادی دارد. برنج، گوشت، نان، گندم، روغن، مرغ و میوه جزء اولویت‌های ستاد تنظیم بازار استان است و نظارت دقیقی بر قیمت آنها صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: هیچ چیز مثل شفاف‌سازی و بیان واقعیت‌های اقتصادی نمی‌تواند راه‌گشایی برای تحمل این روزهای سخت باشد.

وی ادامه داد: اگر مسئولین با مردم رو راست باشند و نمایی از وضعیت واقعی اقتصاد ارائه دهند؛ همراهی مردم را برای پیروزی در جنگ اقتصادی‌که مدتی است علیه کشور ما به راه افتاده، خواهند داشت.

این مسئول افزود: مردم برای این آب و خاک دلشان می‌تپد و اگر از آنچه در حال وقوع است مطلع شوند شرایط سخت را راحت‌تر تحمل می‌کنند و انتظار آنها از مسئولین هم چیزی جز این نیست. بحث‌هایی مثل خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های بی رحمانه علیه ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست و نمی‌توان موج ناشی از آن را کتمان کرد.

وی توضیح داد: ما باید این موج را با مدیریت و تلاش کنترل کرده و این تهدید را به فرصتی برای ملت ایران تبدیل کنیم.

زرگر در ادامه با اشاره به دلایل افزایش چند برابری قیمت بسیاری از کالا در چند ماه‌گذشته گفت: همه این افزایش قیمت‌ها ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران نیست و قسمتی از آن به افزایش جهانی برخی کالاها مربوط است. به عنوان مثال برخی کالاها مثل نهاده‌های دامی که به تأمین پروتئین مورد نیاز مردم از جمله گوشت، مرغ، پنیر و … منتهی می‌شود افزایش جهانی داشته و این تنها مختص کشور ما نیست.

وی افزود: از آنجایی‌که بخش عمده‌ای از نهاده‌های دامی مصرفی در کشور وارداتی هستند؛ نوسانات جهانی قیمت بر تولید فرآورده‌های وابسته به آن تاثیر خواهد گذاشت و این تولیدات گران می‌شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: دولت برای واردات نهاده‌های دامی حمایت خود را کم نکرده و با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان این نهاده‌ها را وارد می‌کند تا نوسان قیمت تولیدات به مردم فشار نیاورد.

وی اظهار کرد: در مدت اخیر چندین کشتی نهاده دامی به کشور وارد شده و در حال بارگیری هستند و این نهاده‌ها هر چه سریعتر در بازار مصرف توزیع خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت پروتئین مصرفی مردم مانند گوشت، مثل سنوات گذشته در کنار تولید داخلی، شاهد واردات گوشت برزیلی و منجمد هستیم و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت کالاهای اساسی بر مبنای میانگین قیمتی کشور است، توضیح داد: ما بر مبنای میانگین قیمتی بازار کشور کالاهای اساسی‌ای که در استان عرضه می‌شود را قیمت گذاری می‌کنیم.

این مسئول توضیح داد: افزایش قیمت‌ کالاها جزء لاینفک تولید است و در چشم انداز اقتصادی برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است. افزایش قیمت ۱۰ درصد سالانه کالاهای اساسی امری طبیعی است ولی بیش از آن تخلف محسوب می‌شود و باید با آن برخورد لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این افزایش ۱۰ درصدی چندین سال است روی برخی کالاها اعمال نشده گفت: به عنوان مثال از سال ۹۳ تا کنون ما هیچ افزایش قیمتی در نان نداشته‌ایم و به جز نانوایی های آزادپز که سیستم قیمت گذاری خود را دارند نانوایی‌هایی که از سهمیه آرد دولتی استفاده می‌کنند نان را گران نکرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به گران بودن میوه توضیح داد: گرانی امسال میوه دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها سرمای بی موقعی بود که امسال بار درختان را دچار سرمازدگی کرد و همین باعث شد محصول درخت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: علاوه بر این، تغییرات فصلی میوه‌ها هم در گران شدن آنها بی تأثیر نیست به عنوان مثال قیمت میوه‌ای که اول فصل می‌آید و به اصطلاح نوبر است با قیمت میانه فصل تفاوت محسوسی دارد و این تفاوت قیمت‌ها در خرده فروشی‌ها به نسبت بازار روزهای استان قابل لمس‌تر است. شاید کیفیت کالاهایی که در بازار روزها عرضه می‌شود درجه یک نباشد و لی نیاز عموم مردم را برطرف می‌کند.

این مسئول ادامه داد: واردات میوه و تره بار اولویت امروز کشور نیست و مردم نباید توقع داشته باشند برای ایجاد تعادل در بازار با ارز محصولاتی وارد کنیم که استراتژیک و اساسی نیستند.

زرگر با اشاره به اهمیت مدیریت در شرایط اقتصادی کنون اضافه کرد: امروز جنگ اقتصادی جایگزین جنگ نظامی شده و بنابراین باید این شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که کمترین آسیب به مردم وارد شود. دشمن با همه توان وارد این جنگ شده و تلاش دارد از این طریق مردم را نسبت به نظام ناامید کند و به انقلاب ضربه بزند. در این شرایط مردم و مسئولین باید کنار هم باشند تا بحران به وجود آمده حل شود و اوضاع به شکل قبل برگردد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *