اهم اخبار

مدیریت واردات در دولت یازدهم مزارع را رونق بخشید/ در شمال کشور شالیزار بلا استفاده نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آورده دولت در جهت حمایت از برنجکاران و کاهش هزینه تولید، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی بود که سنگ بنای آن از دهه ۷۰ گذاشته شد و در سال ۹۲ یعنی سال آخر دولت دهم به صفر رسید و متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در حال حاضر ۵۸۰ هزار هکتار از مزارع کشور به کشت برنج اختصاص دارد که مازندران با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار هکتار، ۴۲ درصد محصول برنج کشور را تولید می کند. با توجه به اینکه زراعت برنج جزو سخت ترین فعالیت های حوزه کشاورزی است؛ اما با توجه به اجرای توسعه مکانیزاسیون در سالهای اخیر مشقت در این حوزه کاهش پیدا کرده و این یکی از نقاط قوت دولت برای کشاورزان است.

از طرف دیگر مصرف سالانه برنج سه میلیون تن است و تولید این محصول با توجه به مانور دولت در افزایش عملکرد در سطح به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید در سال گذشته رسیده است که به گفته بسیاری از فعالین اقتصادی این حوزه موجب جلوگیری از سقوط قیمت به زیر ارزش واقعی و رضایت کشاورزان شد و به قیمت واقعی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسیده است.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه می گوید:” وزارت جهاد کشاورزی از سال‌های گذشته برنامه افزایش تولید کمی و کیفی برنج را از طریق افزایش سطح زیر کشت مجدد برنج و افزایش عملکرد آن در دستور کار قرار داد؛ به گونه‌ای که نقاط مختلفی را برای پایش عملکرد این محصول در دو استان شمالی در سال گذشته مدنظر قرار داد تا تولید این محصول را با توجه به نیاز بازار افزایش پیدا کند.

مانور دولت بر افزایش سطح زیر کشت مجدد برنج موجب شد تا در سالهای اخیر  کمبودی در بازار وجود نداشته باشد و مردم به جای استفاده از برنج های بی کیفیت خارجی که واردات افسارگسیخته آن در سالهای ۹۱ و ۹۲ موجب دلسردی کشاورزان شد و  مزارع را تبدیل به شهرک و ویلا کرد با تولید داخلی آشتی کنند و در حال حاضر بازار برنج از محصول کیفی داخلی با هیچ کمبودی مواجه نباشد.

دلاور حیدرپور-رییس سازمان جهاد کشاوررزی مازندران- در این رابطه می گوید:” مهمترین کاری که دولت انجام داد و در زندگی کشاورزان موثر بود، قیمت برنج در بازار  است. برنج خارجی در سال ۹۲ در زمان تحویل دولت بی حساب و کتاب وارد کشور شد یعنی رقمی معادل دومیلیون تن برنج واین مساله موجب کاهش شدید قیمت محصول داخلی در بازار شد تا جایی که نرخ برنج طارم در سال ۹۳ به ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد و کسی برنج داخلی را خریداری نمی کرد.

طبق گفته کارشناسان با تصویب دولت و با خرید توافقی که توسط دولت انجام شد قیمت برنج در سالهای اول دولت افزایش پیدا کرد و با مدیریت واردات این محصول قیمت ها متعادل شد. با ادامه این مدیریت بهترین سالهای طلایی برنج تولید داخل رقم خورد و قیمت از زیر ۵ هزار تومان به ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان رسید و این بهترین شرایط برای برنجکاران شمال کشور بود تا جایی که در حال حاضر به سختی زمینی برای کشت این محصول پیدا می شود.

همچنین آورده دولت  در جهت حمایت از برنجکاران و کاهش هزینه تولید، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی بود که سنگ بنای آن از دهه ۷۰ گذاشته شد و در سال ۹۲ یعنی سال آخر دولت دهم به صفر رسید و متوقف شد؛ اما با شروع دولت یازدهم   ۶ هزار هکتار از اراضی تجهیز و نوسازی شد ؛همچنین اجرای سامانه نوین آبیاری از ۴۶ هزار هکتار در سال ۱۳۹۲ با رشدی معادل ۱۶۸ درصدی به ۱۲۴ هزار هکتار در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت که از مهمترین دستاوردهای دولت است که همین مساله موجب شد تا از میزان تغییر کاربری در اراضی شمالی کشور کاسته شود تا جایی که در حال حاضر در گفت و گو با کشاورزان به این نکته اشاره می شود که مزارع بلا استفاده ای برای کشت در شمال کشور وجود ندارد و حتی برخی باغ ها نیز به کشت برنج تغییر یافته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *