اهم اخبار

مدیر یک شرکت کارگزاری تشریح کرد: جزئیات بسته اعتباری برای فروشندگان و خریداران پسته در بورس کالا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

برای تسریع و تسهیل در ارایه خدمات اعتباری برای گروه‌های فعال در بورس کالای ایران، دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات، صدور ضمانت نامه و گشایش اعتبار اسنادی در قالب «بسته اعتباری و خدماتی بورس» از سوی بانک کشاورزی ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این بسته اعتباری و خدماتی، ارایه انواع تسهیلات وصدور ضمانت نامه به عرضه‌کنندگان کالا و خریداران مواد اولیه از بورس کالا به منظور تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود با توجه به ظرفیت فعالیت و برآورد هزینه انجام شده توسط آنها، در دستور کار قرار گرفته است. بدین ترتیب، برقراری تسهیلات سرمایه در گردش برای این گروه یکی از خدماتی است که در این بسته در نظر گرفته شده که بر اساس آن، حداکثر تسهیلات پرداختی و نرخ سود تسهیلات اعطایی مطابق جدول ذیل خواهد بود.

همچنین، صدور انواع ضمانت نامه های بانکی در قبال تضامین مورد قبول بانک و گشایش اعتبارات اسنادی در قالب اعتبارات اسنادی دیداری و مدت دار، معادل ۱.۵ برابر سقف مجاز مدیریت برای خریداران و عرضه کنندگان فعال در بورس و براساس حجم فعالیت شرکت، در این بسته حمایتی لحاظ شده است.

افزون بر این، طبق این بسته حمایتی، برقراری LC داخلی به نفع متقاضیان معتبر به صورت موردی و با اخذ مجوز از اداره کل اعتبارات و هدایت سرمایه گذاری امکان پذیر است.

بخشنامه این بسته اعتباری و خدماتی بورس، در حالی صادر شده که چندی پیش بانک کشاورزی تهیه یک بسته حمایتی برای کشاورزان و باغداران برای عرضه محصولات در بورس کالا را وعده داده بود.

در همین ارتباط، مدیر کالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص اقدامات انجام شده برای حمایت از عرضه‌کنندگان و خریداران فعال در بورس به ویژه محصول پسته و تسهیلاتی که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است، گفت: به منظور رونق بخشی و تقویت معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالای ایران، مجموعه بانک کشاورزی و کارگزاری این بانک دو اقدام اساسی را انجام داده اند؛ یکی تهیه بسته حمایتی و دیگری ایجاد صندوق کالایی پسته است که به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.

مصطفی محمدباقری افزود: در راستای سیاست های حمایتی برای رونق بخشی بازار محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و همچنین به منظور آغاز معاملات پسته در بورس به صورت ویژه بسته حمایتی و تشویقی مصوب و به شعب معین در مراکز تولید ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس آن کلیه عرضه کنندگان پسته و خریداران می توانند با مراجعه به شعب در مراکز تولید و یا از طریق معرفی کارگزاری بانک کشاورزی درخواست تعیین سقف اعتباری نمایند و پس از تشکیل پرونده اعتباری و طی نمودن مراحل دریافت اعتبار به شرط تمرکز معاملاتشان در بورس کالای ایران، اعتبار مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این کارگزار اظهار کرد: علاوه بر اعطای اعتبار به فروشندگان و خریداران پسته در بورس کالای ایران خدمات دیگری همچون صدور ضمانت نامه بانکی برای پذیرش انباردارانی که می خواهند انبار خود را در بورس پذیرش نمایند، در نظر گرفته شده و از این جهت نیز شرایط بسیار سهلی فراهم شده تا انباردارانی که انبار آنها مورد تایید بورس کالای ایران است، بتوانند به راحتی با اخذ ضمانت نامه بانکی انبارهای خود را پذیرش کنند.

محمدباقری در بیان دیگر خدماتی که به منظور حمایت از بازار پسته در بورس کالای ایران ارائه خواهد شد، گفت: خدمت دیگری که در این رابطه در نظر گرفته شده، گشایش اعتبارات اسنادی برای خریداران و صادر کنندگان پسته در بورس کالای ایران است تا متقاضیانی که اقدام به تمرکز معاملات پسته در بورس کالای ایران می‌نمایند، از این خدمات بهره مند شوند.

وی در پایان گفت: برای اطلاع از جزئیات و استفاده از بسته حمایتی و تشویقی، متقاضیان می بایست به شعب بانک کشاورزی در مراکز تولید پسته مراجعه کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *