اهم اخبار

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان اعلام کرد: ایجاد بزرگترین دهکده پرورش آرتمیای خاورمیانه در رفسنجان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان گفت: بزرگترین دهکده پرورش آرتمیای خاورمیانه در رفسنجان ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، رها ابوالقاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به شورر بودن منابع آبی در رفسنجان این منطقه را مستعد توسعه و پرورش آرتمیا برشمرد و عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد  نیاز آرتمیای کشور می‌تواند در این شهرستان تولید شود. سیست آرتمیا غذای زنده ماهیان و آبزیان است که هر ساله به میزان ۳۰ تن به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه آرتمیا ارزش افزوده دارد، خاطرنشان کرد: در مجموعه پرورش آرتمیای نوق رفسنجان واحد فرآوری هم احداث شده که این محصول به صورت بسته بندی می تواند وارد بازار شود.

ابوالقاسمی ادامه داد: یک تن آرتمیا معادل ۱۰۰ تن ماهی ارزش دارد لذا پرورش این غذای ماهیان و آبزیان می‌تواند جلوی خارج شدن ارز از کشور را بگیرد ضمن اینکه با تولید انبوه می‌توان هم نیاز داخلی را برآورده کرد و هم به کشورهای عربی و امارات صادرات انجام داد. مناطق زرند، راور، شهربابک و انار هم دارای منابع آب شور هستند که می توان از این زیرساخت جهت پرورش آرتمیا بهره مند شد.

وی اظهار کرد: ۳۰ درصد مردم استان کرمان به کشاورزی پسته وابسته هستند و خشکسالی‌های چند سال اخیر موجب شده که تولید این محصول مقرون به صرفه نباشد لذا در کنار حفظ کشاورزی می توان شرایطی را فراهم نمود تا کسب درآمد داشته باشند. یکی از روش‌های کسب درآمد در کار کشاورزی پسته، پرورش آبزیان از جمله ماهیان سردآبی و گرمابی در استان کرمان است.

ابوالقاسمی ادامه داد: در استان کرمان از ۵ سال گذشته به صورت تفننی پرورش ماهیان در تعدادی اندک پرورش می یافت که هرساله  نزدیک به ۱۰۰۰ تن ماهی تولید می شد لذا می توان با کمترین هزینه ها این تولید را افزایش داد.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه اقلیم و جغرافیای استان کرمان مناسب آبزی پروری است، یادآور شد: از ۲۰ هزار منابع آبی شامل قنوات، رودها، چاه‌های کشاورزی و … از دیدگاه فنی ۵۰ درصد آنها مستعد آبزی پروری است و اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد این منابع آبی در اختیار بخش پرورش ماهی قرار گیرد سالانه می توان بالغ بر ۶۰۰۰ تن ماهی پرورش و به بازار عرضه کرد.

ابوالقاسمی با اشاره به وجود ۴۰۰ واحد پرورش ماهی در استان کرمان گفت: در نیمی از این واحدها ماهی قزل آلا پرورش پیدا می کند، اقلیم مناطق رفسنجان، سیرجان و دریاچه های پشت سدها مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی کپور است. پرورش ماهیان خاویاری در استان کرمان هم مقرون به صرفه است و هر یک کیلوگرم خاویار ارزش بالای ۲۰ میلیون تومان دارد که دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان داریم.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان با بیان اینکه در هر ۸۰۰ متر مربع می توان ۲۰ تن ماهی در سال تولید کرد، افزود: با ورود دانش به بحث استخرهای ذخیره آب کشاورزی می توان از هر استخر ۳ تا ۵ تن ماهی تولید و در استان کرمان سالانه ۶ میلیارد تومان درآمدزایی و ثروت خلق کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *