اهم اخبار

مدیر عامل اتحادیه گل‌وگیاه:با وجود مازاد تولید، هم قاچاق داریم هم واردات رسمی!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه گفت: علیرغم اینکه انواع گل و گیاه در ایران تولید می‌شود و محصول روی دست تولیدکنندگان مانده است، نه تنها گل و گیاه به صورت قاچاق وارد می‌شود، بلکه درهای گمرک به روی واردات باز است.

مهدی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی مشکلات سر راه تولید کنندگان گل و گیاه کشور گفت: فرسوده بودن سیستم گلخانه ها در شمال کشور یکی از مشکلات بزرگی است که موجب شده بیشتر گلخانه ها با کوچکترین بارش برف و باران و وزش باد دچار خسارت شوند.

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران قاچاق گل به داخل کشور را نیز از دیگر مشکلات اصلی تولیدکنندگان گل و گیاه عنوان کرد و یادآور شد: با وجود فشارهایی که اتحادیه برای جلوگیری از ورود قاچاق گل داشته این امر ادامه دارد و حتی از طریق گمرک وارد کشور می شود که این موضوع بزرگترین صدمه را به تولیدکنندگان گل وارد می کند.

شریفی با بیان اینکه انبوه تولید به علت وضعیت نابسامان بازار روی دست تولیدکننده می ماند، تصریح کرد: به دلیل اینکه هیچ برنامه ریزی برای صادرات وجود ندارد و بازار خوب چند سال گذشته را از دست دادیم، تولیدات روی دست تولیدکننده مانده است.

تولیدات‌مان مطابق استاندارد جهانی نیستند

وی با اشاره به اینکه برای صادرات گل باید به استانداردهای جهانی برسیم، تصریح کرد: تولیدات کشور مطابق استاندارد جهانی نیست و بسیاری از آنها سنتی است و به دلیل آنکه با علم روز تولید نمی کنند نمی توانند بازار صادراتی خوبی داشته باشند.

این تولیدکننده گل و گیاه در رامسر اضافه کرد: کشور ما طی چند سال گذشته بازار صادراتی خوبی در میان کشورهای آسیانه میانه داشت که به علت عدم دقت در اینکه گل و گیاه خوبی فرستاده شود، بازار را به راحتی از دست دادیم.

شریفی با تاکید بر برنامه ریزی صحیح به منظور به دست آوردن مجدد بازار و صادرات گل و گیاه، اظهار کرد: تولیدکنندگان باید به سمت مکانیزه کردن تشکیلات خود بروند تا بتوانند هزینه ها را کاهش دهند؛ از این طریق می توان به بازارهای جهانی دست یابند و گیاه استاندارد تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران در تولید گل های آپارتمانی و گلدانی در کشور جایگاه مناسبی دارد، تاکید کرد: گل های شاخه ای نیز بیشتر در پاکدشت، اصفهان، محلات و یزد تولید می شود.

شریفی گفت: باید مرکزی به منظور هدایت تولید کننده به سمت تولید استاندارد ایجاد شود تا بتوان گل را صادر کرد.

۱۱ هزار تولیدکننده گل و گیاه ثبت شده‌اند

او با اشاره به وضعیت گل و گیاه کشور اظهار کرد: اتحادیه گل و گیاه کشور طی هشت سال گذشته به دلیل مشکلات خاصی که مدیران قبلی آن به وجود آورده بودند، غیر فعال شده بود اما طی یک سال و نیم اخیر با کمک اعضای اتحادیه برای رفع مشکلات صنفی احیا شد.

وی با بیان اینکه آمار رسمی از تعداد تولیدکنندگان گل و گیاه وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار نفر عضو ۲۳ تعاونی گل و گیاه در کشور هستند و همچنان بسیاری از تولیدکنندگان، عضو این اتحادیه نشدند که این موضوع، فعالیت اعضای هیئت مدیره اتحادیه را دشوار می کند.

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه زمانی که آمار درستی از تعداد تولیدکنندگان در اختیار باشد می توان برنامه ریزی مناسبی انجام داد، خاطرنشان کرد: هر سال تعداد اعضایی که عضو تعاونی ها می شوند افزایش می یابد.

شریفی تاکید کرد: موضوع کم کردن قدرت تعاونی ها موجب بروز مشکلاتی شده است که تولیدکننده ها اشتیاق کمتری به منظور عضویت در تعاونی دارند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *