اهم اخبار

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران: حتی یک لاشه از دام‌های آسیای میانه از ایران به قطر نرفته است/ کشورهای عربی دام زنده می‌خواهند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

درحالی که برخی نمیاندگان بخش خصوصی از صادرات بخشی از لاشه‌های آسیای میانه به قطر خبر می‌دهند، اما شرکت پشتیبانی امور دام، این موضوع را تکذیب می‌کند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر صادرات تعدادی از لاشه‌های وارداتی از آسیای میانه به قطر گفت: کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

یوسف جلوخانی، با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از لاشه به صورت روزانه برای تنظیم بازار از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شود، افزود: گوشت قرمز که معمولا از کشورهایی مانند استرالیا، روسیه و بخشی از آسیای میانه به ایران فرستاده می‌شود، همگی زیر نظر شرکت پشتیبانی و با نظارت تنظیم بازار است.

به گفته وی، بنابراین تمام محموله‌های گوشت، قابلیت ردیابی داشته و می‌توان تا شبکه‌های مویرگی و کوچک‌ترین فروشگاه‌ها آن را دنبال کرد. البته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین سازمان تعزیرات نیز بر این موضوع نظارت دارند.

جلوخانی عنوان کرد: بر این اساس، گوشت وارد شده از هر کشوری که باشد، فقط و فقط به منظور تنظیم بازار بوده و به هیچ عنوان از چرخه بازار داخلی خارج نمی‌شود.

وی معتقد است، گذشته از اینها کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تقاضایی به غیر از دام زنده ندارند و ارسال لاشه به این کشورها نمی‌تواند توجیه داشته باشد. البته در حال حاضر نیز صادرات دام زنده متوقف است.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران، در پایان گفت: روزانه بین ۱۰ تا ۱۰۰ تن لاشه گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه به ایران وارد می‌شود که این مقدار به عواملی مانند مقدار نیاز داخلی و میزان کشتار آن کشورها بستگی دارد.

صحبت‌های این مقام مسئول در حالی است که پیش از این، رئیس مجمع صادرکنندگان دام ایران  گفته بود: “لاشه‌های وارد شده از کشورهای همسایه مانند ارمنستان و گرجستان که با قیمت ۲۹ هزار تومان در داخل به فروش می‌رود، در کشور قطر، به نرخ ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و البته به نام دام ایرانی به آن کشور می‌روند که میزان آنها از نظر وزنی، تا این لحظه به حدود ۶۶ تن می‌رسد.”

به گفته وی، روزانه ۲۰ هزار لاشه گوسفند در آن طرف مرزها کشتار شده و به ایران صادر می‌شود و بخشی از آن از طریق مرزهای زمینی به قطر می‌رود. البته قطر، کشور کوچکی است و شاید بتوان کل نیاز آن را با مصرف تبریز یا اصفهان، برابر دانست؛ بنابراین به نظر می‌رسد ارسال ۳۰۰ هزار راس گوسفند در سال، بازار آن را اشباع کند.

این نماینده بخش خصوصی همچنین از ورود محموله‌های گوشت قرمز به قطر که هر کدام حاوی یکهزار و ۷۰۰ لاشه است، خبر داده بود.

 

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *