اهم اخبار

مرغ دلار نمی‌خواهد!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

درحالیکه گوشت مرغ به عنوان یکی از ۲۵ کالای اساسی اعلام شده است که قرار است دلار ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق گیرد، رییس انجمن مرغداران گوشتی می‌گوید در تولید این محصول نه‌ تنها خودکفا هستیم بلکه ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی تولید را هم داریم؛ لذا نیازی به تخصیص ارز دولتی برای واردات این محصول نیست.

به گزارش ایسنا، گوشت مرغ در لیست ۲۵ کالای دریافت کننده ارز دولتی قرار گرفته است اما ایران سال‌هاست که در تولید این محصول پروتئینی خودکفاست و حتی در مواقعی صادرکننده نیز بوده است و اکنون هم اگر بازار مناسبی فراهم شود صادرات این محصول رونق می‌گیرد. البته باتوجه به گفته رییس سازمان توسعه تجارت “احتمالا لیست کالاهای اساسی تغییر می‌کند” که شاید حذف گوشت مرغ از این لیست یکی از این تغییرات باشد.

در این باره رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مصرف کالای داخلی اظهار کرد: در حال حاضر واردات مرغ نداریم؛ زیرا در کشور این توانایی را داریم که حداقل ۵۰ درصد بیشتر از نیاز کشور گوشت مرغ تولید کنیم؛ بنابراین نیازی به تخصیص ارز دولتی برای واردات این محصول نیست.

وی با تاکید بر خودکفایی کشور در تولید گوشت مرغ گفت: اگر همه ظرفیت‌های تولیدمان فعال باشد، هر سال حدود یک میلیون تن تولید مازاد داریم که می‌توانیم آن را صادر کنیم. اما از حدود سه ماه پیش، تولیدکنندگان جوجه برای جلوگیری از زیان، تولیدشان را کم کرده‌اند.

به گفته رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی، در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده ۶۵۰۰ تومان تمام می‌شود و در مرغداری حدود ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

مرغ ۸۰۰۰ تومانی برای پولدارها نیست!

همچنین طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش قیمت، حداکثر باید ۸۱۷۵ تومان فروخته می‌شد. اما طی این مدت، هر کیلوگرم مرغ در بازار مصرف بیش از هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه ‌شده‌ است که رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این باره اظهار کرد: این نرخ کارشناسی و منطقی برای گوشت مرغ نیست. دولت با پرداخت یارانه ۲۰۰۰ تومانی به واحدهای پرورش مرغ‌ گوشتی، مرغ را با قیمت ۸۲۰۰ تومان عرضه می‌کند، درحالیکه قیمت واقعی آن با توجه به قیمت نهاده‌های طیور ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

یوسفی گفت: دولت باید یارانه را هدفمند پرداخت کند و مرغ با قیمت ۸۲۰۰ تومان را فقط برای قشر آسیب‌پذیر و دهک‌های کم‌درآمد جامعه در نظر بگیرد.

وی افزود: اگر دولت مرغ را با زیان عرضه می‌کند، این بخش از عرضه را حداقل فقط برای قشر آسیب‌پذیر در نظر بگیرد. دلیلی ندارد کسی که درآمد بالایی دارد و اتومبیل میلیاردی سوار می‌شود مرغ ۸۰۰۰ تومانی مصرف کند.

به گفته رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، دولت برای هر کیلوگرم مرغ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند. این یارانه یا به صورت نقدی به واحدهای پرورش مرغ گوشتی پرداخت می‌شود یا به صورت تخفیف در فروش نهاده‌های تولید در نظر گرفته می‌شود.

او همچنین ‌تاخیر در واردات نهاده‌های تولید، تخصیص ارز و ثبت سفارش را از عوامل افزایش قیمت نهاده‌های تولید دانست و گفت: بی‌توجهی دولت، مشکلات انتقال ارز و مراودات بانکی با کشورها نیز روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته‌ است.

یوسفی ضمن اظهار تاسف از آنچه آن را بی‌توجهی دولت به هشدارها مبنی بر زیان دیدگی تولیدکنندگان مرغ خواند، گفت: تولیدکننده نمی‌تواند کار پر ریسک انجام دهد و در کنار سرمایه‌گذاری، بدهکار بانک‌ها نیز باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *