اهم اخبار

یک مسئول:مرکبات امسال با تولید ۵ میلیون تن تامین است/ فرسایش خاک در ایران بالاتر از میانگین جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امورباغبانی وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی تولید ۵ تنی مرکبات امسال، گفت: امسال مرکبات و کیوی مورد نیاز کشور تامین است و برنامه صادرات آن طبق تهاتر کالا به کالا انجام می شود.

به گزارش اگروفودنیوز، «محمدعلی طهماسبی» روز سه شنبه در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه، گیاهان داروئی، نهاده‌ها و صنایع وابسته در بوستان گفتگو در جمع خبرنگاران افزود: تولید کیوی نیز امسال به بیش از٣٠٠ هزار تن می رسد.
وی اظهار داشت: امسال مانند سال گذشته سیاست در مقابل بازار را داریم و تعرفه واردات موز٢٠ درصد است که به ازای صادرات هر دو کیلوگرم پرتقال، یک کیلوگرم واردات موز داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برای حمایت از تولیدکننده داخلی و صادرات پرتقال مشوق ۵٠٠ تومانی پیشنهاد داده ایم اما هنوز پاسخی از دولت دریافت نکرده ایم.

** فرسایش خاک در ایران بالاتر از میانگین جهانی
این مقام مسئول فرسایش خاک در ایران را ١۶.۵ تن در هکتار دانست و افزود: میانگین فرسایش خاک جهانی ۶ تن در هکتار است و برای جلوگیری از فرسایش خاک برنامه احداث باغات در اراضی شیبدار را در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه احداث ۵۰۰ هزار هکتار باغات در اراضی شیب‌دار مصوب شده که بتوانیم گیاهان مثمر و اقتصادی مانند درختان، درختچه‌ها و گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهیم.
وی با اشاره به مزایای کشت گیاهان در اراضی شیب‌دار گفت: این اراضی با استفاده از آب باران یا به زبان دیگر آب سبز می‌توانند بیشترین بازده را داشته باشند، منتهی تکنیک‌های کاشت خاص خود را دارند که باید به کشاورزان آموزش داده شوند.
طهماسبی با بیان این که مطالعات نشان می دهد با کشت درخت در اراضی شیب‌دار می‌توانیم فرسایش را کاهش دهیم تصریح کرد: برای اراضی شیبدار هیچ منبع آبی جدیدی تخصیص داده نمی‌شود زیرا با توجه به آب و هوای هر منطقه گیاه مختص آن را کشت می‌کنیم به طور مثال در اراضی شیب‌دار کردستان انواعی از انگور یا در کاشمر و خراسان جنگل بادام توسعه خواهد یافت.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره باغ‌های زیرزمینی در مناطق گرمسیری مانند بوشهر گفت: در بوشهر باغ‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود که با حفر کانال‌هایی در زیرزمین درختانی مانند انگور کشت شده و به مرور این درختان خود را به سطح زمین می‌رسانند و فرانسوی‌ها به عنوان یک کار فنی و درست هم برای مطالعه به ایران آمده‌اند.

** وجود ماشین آلات مدرن برای پیشگیری از سرمازدگی باغات
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درباره راهکارهای جلوگیری از سرمازدگی باغات افزود: بسته به نوع سرما‌زدگی می‌توان با استفاده از روش‌های نوین مقابله کرد، زیرا با توجه به انواع سرمازدگی جبهه‌ای، منطقه‌ای و تشعشعی برخی قابل مقابله است.
وی اظهار داشت: سرمازدگی سال گذشته در اوایل آذر ماه بی‌سابقه بود، زیرا در آن زمان هنوز درختان بیدارند و به خواب زمستانی نرفته اند بنابراین خسارت زا بود.
وی افزود: در حال حاضر تجهیزات نوینی وجود دارد که در صورت وقوع سرمازدگی کشاورزان می‌توانند با استفاده از این تجهیزات جلوی آسیب باغ را بگیرند و مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای این تجهیزات می‌دهد این تجهیزات شامل ایجاد مه ساز، استفاده از ماشین‌های مولد باد، مولد گرمازا و حتی هلیکوپتر می‌تواند جلوی سرما را بگیرد که در همه جای دنیا استفاده از انها مرسوم است.
وی درباره کشاورزان و خرده مالکان برای تامین این تجهیزات گفت: سال گذشته به دلیل وسعت سرمازدگی در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، گلستان، مازندران، بخشی از گیلان، زنجان، قزوین، وزارت جهاد کشاورزی توان پوشش این مناطق را نداشت، اما در حال حاضر کشاورزان می‌توانند از طریق سایت مکانیزاسیون ثبت نام کرده و از تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۱۵ درصد برای تأمین چنین تجهیزاتی استفاده کنند.

** توافقنامه‌ای با نیوزلند برای واردات کیوی نداشته ایم
معاون وزیر جهاد کشاوری در واکنش به سخنان کمیسیونر اروپا مبنی بر امضای توافقنامه بین ایران و نیوزیلند برای واردات کیوی به ایران و پیشنهاد واردات کیوی از اروپا گفت: ما چنین توافقنامه ای را با نیوزیلند امضا نکردیم.
وی اضافه کرد: مسئولان یک شرکت نیوزیلندی که حدود ۶۰ درصد کیوی دنیا را صادر می کنند، سال گذشته برای انعقاد توافقنامه صادرات کیوی به ایران آمدند، زیرا بین فصل تولید آنان با کشورما فاصله وجود دارد، اما توافقی امضا نشد.
طهماسبی گفت: در حال حاضر شرکت های ایتالیایی برای صادرات کیوی به کشور ما امده اند و هر توافقنامه ای که در این زمینه وجود دارد به منظور صادرات است و هیچ کیوی وارد نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه و نهاده ها و صنایع وابسته امروز با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان در تهران گشایش یافت.
در این مراسم از تمبر خدمات بیمه ای خانواده کشاورزان کشور رونمایی شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *