اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج: سنگ اندازی بانک مرکزی پیش پای واردکنندگان برنج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: تا کنون ارز مبادله‌ای به واردات برنج به سبب سنگ اندازی‌های بانک مرکزی اختصاص نیافته است.

گرانی برنج خارجی در ایام پایانی سال/سنگ اندازی بانک مرکزی در تخصیص ارز مبادله ایمسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردکنندگان در میزان واردات برنج نقشی ندارند، اظهار کرد: با توجه به قانون تمرکز، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار هستند و انجمن واردکنندگان هیچ نقشی ندارند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با تمامی اختیارات قانون خود اقدام بهحذف ارز مبادله ای و جلوگیری از واردات در پایان دوره ممنوعیت کرد که به همین خاطر باید پاسخگوی حقوق مصرف کنندگان باشد.

کشاورز با اشاره به اینکه پارامترهای واردات از قبیل دوره ممنوعیت و نوع ارز در اختیار انجمن واردکنندگان نیست، بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و عدم تخصیص ارز مبادله ای به واردات، نرخ تمام شده هر کیلو برنج وارداتی ۷ هزار و ۳۰۰ تومان تمام می شود که این نرخ برای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته وی؛ با توجه به آنکه واردکنندگان نقشی در واردات ندارند، از این رو وزارت جهاد باید پاسخگوی کمبود و گرانی برنج در شب عید باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با اعلام رفع ممنوعیت و صدور مجوز واردات از ابتدای بهمن، تاکنون یک کیلو برنج از مبادی رسمی وارد کشور نشده است و تمامی برنج های موجود در بازار قاچاق هستند.

وی با اشاره به اینکه اختصاص ندادن ارز مبادله ای به واردات برنج بر افزایش قاچاق دامن می زند، بیان کرد: از دولتمردان انتظار می رود هر چه سریع تر نسبت به تعیین و تکلیف این امر اقدام کنند تا مردم در روزهای پایانی سال با بحران روبرو نشوند.

این مقام مسئول از مخالفت بانک مرکزی در تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات برنج افزود: با وجود آنکه رئیس جمهور در مصاحبه زنده تلویزیونی اعلام کرد که در تخصیص ارز مبادله‌ای به واردات کالاهای اساسی به منظور تنظیم بازار شب عید مشکلی نداریم، اما تا کنون ارز مبادله ای به واردات برنج به سبب سنگ اندازی های بانک مرکزی اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به نگرانی مصرف کنندگان از بازار شب عید یادآور شد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، واردات برنج بدون تخصیص ارز مبادله ای موجب شده که هر کیلو برنج با نرخ ۸ هزار تومان به مصرف کنندگان تمام شود که این امر خریداران را با بحران جدی روبرو می‌کند. به همین خاطر وزارت صمت در حال پیگیری تخصیص ارز مبادله ای از معاون اول رئیس جمهور است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *