اهم اخبار

مشاور وزیر نیرو: الگوی کشت باید متناسب با سازگاری محیط و آب هر منطقه‎ای تعیین شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور وزیر نیرو گفت: الگوی کشت باید متناسب با سازگاری محیط و آب هر منطقه‎ای تعیین شود.

 محمدتقی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: سیاست جهاد کشاورزی باید بیشتر تولید محصولات استراتژیک یا اساسی باشد.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هشت محصول را در برنامه‌هایش هدف‌گذاری کرده تا در کشور تولید شود، اضافه کرد: در برخی مناطق باید متناسب با سازگاری محیط و آب، الگوی کشت تعیین شود.

توکلی تاکید کرد: چنانچه جهاد کشاورزی الگوی کشت ارائه دهد و کشت جایگزین اقتصادی را به کشاورز معرفی و آنها را حمایت کند قطعاً ظرفیت منابع آب متناسب با اهداف تولید کشاورزی و تأمین امنیت غذایی خواهد شد.

مشاور وزیر نیرو گفت: چنانچه سیاستی اعلام شود و هیچ عملی برای حمایت از کشاورز و یا کشت جایگزین و اقتصاد کشاورز تأمین نشود، فرد به خودی خود به دنبال مدیریت مزرعه می‌رود و هر محصولی برایش اقتصادی‌تر خواهد باشد و از کشت هندوانه و برنج گرفته تا صیفی‌جات که آبدوست هستند تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در استان کشت صیفی‌جات، برنج و هندوانه زیاد است و این الگوی کشت منطقه لرستان نیست، تاکید کرد: باید جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی و حمایت  لازم را از کشاورز داشته و در کنار این قشر باشد تا بتواند از سیاست‌های کلان این بخش که تأمین امنیت غذایی برای کشور بوده را عملیاتی کند.

توکلی گفت: در این راستا از منابع آب به صورت بهینه استفاده و جلوی هدرروی و استفاده غیراصولی آب را بگیرد، در غیر این صورت این داستان خود به خود با از بین رفتن منابع آب و پایین آمدن کیفیت محصول به پایان می‌رسد که البته لطمه بزرگی به بخش آب منطقه وارد خواهد شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *