اهم اخبار

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی:ارزآوری ۵٫۷ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۵

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۵ معادل پنج میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده روز چهارشنبه افزود: بیش از پنج میلیون و ۸۱۲ هزار تن محصولات کشاورزی در سال ۹۵ از کشور صادر شده که نسبت به سال قبل از آن به لحاظ وزنی ۲۱٫۷۷ درصد و از نظر ارزشی۳٫۶۱درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهارداشت: سهم صادرات بخش کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی به لحاظ وزنی ۴٫۴۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۲٫۹۷درصد است.
بخشنده، بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی به لحاظ وزنی را مربوط به زیر بخش زراعی با سهم ۶۳٫۴۸ درصد، باغی با سهم ۲۱٫۰۵درصد، دام و طیور با سهم ۱۳٫۴۳ درصد اعلام کرد.
وی ادامه داد: از نظر ارزشی نیز بیشترین میزان سهم صادرات را زیر بخش باغی با سهم ۴۷٫۴۵ درصد ، زراعی ۲۳٫۳ درصد و دام و طیور با سهم ۲۲٫۱۲ درصد به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اقلام عمده صادراتی به لحاظ وزنی در سال ۹۵ را هندوانه، سیب زمینی تازه یا سرد کرده، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده ، سیب تازه، پیاز و موسیر عنوان کرد و گفت: اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی از نظر ارزشی شامل پسته با پوست به میزان ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، رب گوجه فرنگی ۲۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار، مغز پسته تازه یا خشک ۲۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، زعفران در بسته بندی بیش از ۳۰ گرم به میزان ۱۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.
وی به کاهش واردات محصولات کشاورزی در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: میزان واردات بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به لحاظ وزنی ۵٫۷۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۱٫۱۵درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت غذایی کشور چهار محور اساسی حفظ منابع پایه مدیریت بر زمین (آب و خاک) ، مدیریت بر تولید و کشت، مدیریت بر منابع و نهاده ها، مدیریت بر بازار عرضه و مسائل اقتصادی تولید مدنظر دارد.
وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی، سیاست گذاری و پیگیری اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی اهدافی همچون طرح امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی برای برنامه ارتقای توان تولید ملی، طرح استفاده از ظرفیت های هدفمندی در فعالیت های تولید کالا و خدمات برای برنامه هدفمندی یارانه ها و طرح ارتقای بهره وری و نیروی کار، سرمایه، انرژی و زنجیره تولید و مصرف گندم، آرد و نان را در قالب برنامه ملی ارتقاء بهره وری را دنبال می کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *