اهم اخبار

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی:هیچ کمبودی در تامین شیر و گوشت قرمز نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از ظرفیت های تولیدی کشور قادریم همه نیازهای خود را تامین کنیم و هیچ کمبودی در گوشت قرمز و سفید و فرآورده های لبنی نداریم.

به گزارش اگروفودنیوز؛ مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دام و طیور که در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی قزوین برگزار شد در پاسخ به سوال در خصوص تامین فرآوردهای لبنی و پروتئینی در کشور اظهارداشت: همانطور که مطلع هستید کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و در سالیان گذشته با افزایش جمعیتی که داشته تولید گوشت قرمز به همان نسبت رشد نکرده است.

وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز داخلی در بخش گوشت قرمز در واحدهای داخل کشور تامین شده و مابقی حدود سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گوشت گرم گوساله و گوسفندی وارد می شود تا قیمتها بالا نرود و بازار کنترل شود.

رضایی یادآورشد: در تمامی محصولات دیگر دامی مثل شیر، گوشت مرغ و تخم مرغ از مرزهای خودکفایی رد شده ایم و صادرات خوبی در این کالاها و محصولات لبنی به کشورهای منطقه و دورتر داریم.

در تامین نهاده ها حمایت لازم صورت می گیرد

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حمایت از واحدهای داخلی در تامین نهاده های کشاورزی اظهارداشت: به صورت مطلق دولت از ابتدای تغییراتی که در سیستم ارزی رخ داد برای تامین نهاده های دامی مانند جو، کنجاله، سویا و ذرت ارز ۳۴۰۰ تومانی و سپس ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد.

رضایی گفت: خوشبختانه هیچگونه کمبودی در تامین گوشت قرمز و لبنیات وجود ندارد و اگر در مقاطعی مشکلات ایجاد شد ناشی از تامین خودرو در شبکه حمل و نقل برای جابجایی کالاها بود که آنهم برطرف شد.

وی افزود: نسبت به سال قبل واردات بیشتری در کنجاله، سویا، ذرت و دانه جو داشتیم و از این بابت مردم هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا دولت همه پیش بینی های خود را برای کالاهای استراتژیک انجام داده و در سیستم وارداتی خوب عمل کرده است.

رضایی در خصوص علت افزایش قیمت شیر و فرآوئرده های لبنی یادآورشد: هزینه های تولید اگر به یکباره افزایش یافته ناشی از این است که حدود ۴ سال قیمت شیر بالا نرفته بود و علیرغم مصوبه دولت که قرار بود شیرخام ۱۴۵۰ تومان از دامداران خریداری شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی بیان کرد: ثبات قیمتها مانند فنر جمع شد و در کنار نوسان ارزی به بالا رفتن قیمت تمام شده منجر شد و قیمتها مانند فنری از کنترل خارج شد.

کمبودی در تولید شیر و گوشت نداریم

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه شش درصد افزایش تولید شیر داریم و سال گذشته یک میلیون تن صادرات شیر و لبنیات داشتیم و از نظر تامین شیر هیچ کمبودی نداریم.

وی گفت: اما قیمت سازوکار خود را دارد و به نظر می رسد کارخانجات لبنی چون با افزایش هزینه های نهاده ها روبرو شده اند لذا بناچار قیمت ها بالا رفته است.

رضایی افزود: امسال ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتن شیر و حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهد شد که نیاز ما ۹۵۰ هزارتن است که باید ۱۲۰ هزارتن از حارج وارد شود.

وی اظهارداشت: برای اینکه قیمتها از عرف بازار بیشتر نشود گاهی اوقات روزانه ۱۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارد بازار می کنیم تا هیچ کمبود در کشور احساس نشود.

رضایی گفت: با وجود ظرفیت های خوب تولیدی در بخش کشاورزی و تولید گوشت قرمز و لبنیات امکان صادرات هم داریم و از محل افزایش تولید در این بخش نیز فعالتر عمل می کنیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *