اهم اخبار

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی :۱۳.۵ میلیون تن گندم امسال در کشور تولید می شود/پیش بینی تولید ۳۵۰ هزارتن کلزا در سال زراعی جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد تولید گندم در سال جاری در کشور ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و پیش بینی خرید محصول مازاد کشاورزان نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم است.

به گزارش‌ تولیدآنلاین به نقل از ایلنا،عباس‌کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم بخش خصوصی در دشت مغان اظهار کرد: کشور ما در سال های اخیر به خودکفایی در تولید گندم رسیده و برای پایداری تولید گندم تلاش می شود تا هیچ وقت واردات گندم از خارج از کشور نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گندم آبی ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم نیز ۳ میلیون و ۸۵۰ هکتار است.

وی گفت: برداشت گندم در بلوچستان از اسفند سال گذشته آغاز شده و در منطقه جیرفت و کهنوج در جنوب کرمان انجام آن همچنان ادامه دارد.

کشاورز، هدف وزارت جهاد کشاورزی از کاهش سطح زیر کشت گندم را دستیابی به تولید پایدار دانست و تشریح کرد: سطح کشت گندم به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار افزایش یافته و این امر موجب طغیان بسیاری از آفات و علف های هرز در مزارع کشور شده بود.

وی گفت: بیماری های خطرناکی مانند فوزاریوم و پاخوره در مزارع گندم شیوع یافت ولی برای دستیابی به تولید پایدار سطح زیر کشت گندم در سال های گذشته ۴۵۰ هزار هکتار کاهش یافته تا مدیریت بر مزارع گندم اصولی و کارشناسی صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: در اجرای سیاست واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی تکثیر تجاری گندم رقم آفتاب و همچنین رقم کوهدشت با موفقیت در دشت مغان در دست اجراست و امیدواریم این همکاری با بخش خصوصی در سال های آینده نیز با گستردگی و وسعت بیشتر همراه باشد.

کشاورز گفت: در مزارع بخش خصوصی گندم تمام شاخص ها از جمله رعایت تاریخ کاشت مناسب ، میزان بذر مصرفی ، مبارزه با آفات و امراض ، مبارزه با علف های هرز ، آبیاری بموقع و استفاده از کودهای مناسب با دقت پیگیری می شود، به گونه ای که بخش خصوصی با هماهنگی مراکز تحقیقاتی بجای استفاده از ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بذر مصرفی به میزان ۱۶۰ تا ۱۷۰کیلوگرم بذر در واحد سطح مصرف کرده اند که الگوی ارزشمندی برای زارعان منطقه است.

کشاورز همچنین سطح زیر کشت کلزا در کشور را ۲۲۰ هزار هکتار ذکر و پیش بینی کرد در سال جاری ۳۵۰ هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شود که این میزان تولید ۲ برابر سال گذشته خواهد بود.

وی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: تمام محصولات کشاورزی در کشور حاصل تولید داخلی است طوری که برای تولید یک کیلوگرم بذر هیبرید کلزا ۲.۵ یورو هزینه لازم است،‌اما برای وارد کردن همان بذر از خارج ۱۰.۵ یورو باید پرداخت کنیم که با توجه به تکنولوژی های موجود در کنار تولید ذرت که خودکفا هستیم در تولید بذر کلزا نیز به خودکفایی خواهیم رسید.

وی از کلزاکاران خواست میزان بذر مصرفی را در واحد سطح کاهش دهند و از کاشت مزارع با تراکم بالا خودداری کرده و در مصرف گوگرد و روی بر اساس توصیه های فنی کارشناسان و آزمون خاک استفاده کنند.

کشاورز در ادامه افزود: ظرفیت تولید کلزا در کشور نسبت به اروپا بسیار بالاتر است و با مدیریت بهینه در کشت ، داشت و برداشت این محصول می توان به بهترین نحو ممکن زمینه های خود کفایی این محصول را در سطح کشور فراهم کرد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *