اهم اخبار

معاون رییس جمهوری: درباره محصولات تراریخته در غذا همانند معرفی دارو حساسیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برای تحقیق درباره محصولات تراریخته هیچ محدودیت و ممنوعیتی نداریم و اکنون پنبه و برنج تراریخته در حال آزمایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سورنا ستاری  در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) که در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: آزمایش و تحقیقات در زمینه محصولات تراریخته در بخش غذا از دید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بحث معرفی یک داروی جدید تفاوتی ندارد.
ستاری اضافه کرد: زمانی که می خواهیم یک داروی جدید را به کشور معرفی کنیم باید مراحل استاندارد، تاییدیه بالینی و دیگر پروتکل های بهداشتی را بگذراند؛ بنابراین رهاسازی یا تجاری سازی هر محصول غذایی نیز به عبور از این فرایندها نیازمند است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد درباره محصولات تراریخته در غذا همانند معرفی دارو حساسیم و گفت: اکنون موضوع تحقیقات محصولات تراریخته در ستاد بیوتکنولوژی پیگیری می شود.
وی افزود: ما با هرگونه محدودیت و ممنوعیت در تحقیقات نوین مخالفیم؛ به طوری که در زمینه سلول های بنیادین در سال های اخیر کارهای خوبی صورت گرفته است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآوری کرد: مسائل شرعی در زمینه سلول های بنیادین با مراجع فقهی حل و فصل شد و اکنون ایران در این بخش یکی از پیشتازان به شمار می رود.
ستاری اضافه کرد: به طور قطع رهاسازی و تجاری سازی این محصولات در صورت تایید سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان های ذیربط باید طبق پروتکل های استاندارد اجرایی شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در یک سال گذشته در بحث توسعه علوم غذایی اتفاق هایی رخ داده و تقلبات، سموم و آلاینده های جدید در مواد غذایی قابل تشخیص است.
وی اعلام کرد: تاکنون ۲۰۰ نوع سم جدید در باقیمانده های غذایی شناسایی شده است.
ستاری درباره تقلب های مواد غذایی نیز گفت: اکنون با مجهزسازی آزمایشگاه های ما به دستگاه های جدید، شناخت تقلب های مواد غذایی قابل تشخیص است؛ به طور نمونه تقلب در آبلیمو براحتی شناسایی می شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: تقلب در تولید آبلیمو برای سلامت افراد جامعه مشکلی ایجاد نمی کند اما افراد سودجو با این اقدام و کم فروشی مرتکب تخلف می شوند که برای ما قابل شناسایی شده است و در صورت مشاهده با متخلفان از سوی دستگاه های اجرایی برخورد می شود.
به گزارش ایرنا، از سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *