اهم اخبار

معاون شرکت بازرگانی دولتی خبر داد:ممنوعیت و محدودیت مشروط واردات گندم و روغن

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی، واردات گندم تا اطلاع ثانوی برای مصرف در بازار داخلی ممنوع است و واردات روغن خام نیز برای کارخانه‌های روغن نباتی با تعرفه ۵ و ۲۰ درصد بسته به خریدن یا نخریدن دانه روغنی تولیدی داخل مقدور است.

روغن

حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از ۲۴ استان حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۴۹۰۰ میلیارد تومان گندم خریداری شده است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز به زودی و با تامین تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز پرداخت می‌شود.

وی افزود: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۹.۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

عباسی ادامه داد: با توجه به میزان ذخایر گندم و خرید تضمینی این محصول، نیازی به واردات آن نداریم و براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی واردات گندم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. البته واردات گندم برای صادرات مجدد آن به صورت محصول خام یا محصول ثانویه آزاد است اما برای مصرف در بازار داخلی واردات گندم مجوز ندارد.

به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی امسال با توجه به میزان تولید و مصرف گندم پیش‌بینی می‌شود پتانسیل صادرات بیش از یک میلیون از این محصول استراتژیک وجود داشته باشد البته برای مصرف داخلی یا صادرات ایران محصول شرکت بازرگانی دولتی وظیفه دارد که گندم‌های مناطق مختلف کشور را که دارای کیفیت‌های گوناگونی هستند را به گونه‌ای با هم مخلوط کند که از استاندارد و کیفیت مطلوبی برای بازار داخلی و خارجی برخوردار شود.

وی اظهار کرد: بیشترین کیفیت گندم به استان‌های گلستان، خوزستان و فارس تعلق دارد و استان‌هایی مانند سمنان و حاشیه کویر از کیفیت به نسبت پایین‌تری برخوردار هستند.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی همچنین درخصوص خرید کلزا اظهار کرد: تاکنون از ۲۰ استان کشور ۴۵ هزار تن دانه روغن کلزا به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان خریداری شده که تقریبا همه بهای محصول به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی اعلام کرد: شرکت بازرگانی دولتی مسوول خرید دانه روغنی از کشاورزان است و براساس قانون جدید که امسال وزارت جهاد کشاورزی آن را به اجرا درمی‌آورد هر کارخانه‌ تولیدکننده روغن نباتی که دانه روغنی تولید داخل را از این شرکت خریداری کند می‌تواند روغن یا دانه روغنی مورد نیاز خود را با تعرفه پنج درصد وارد کند در غیر این صورت باید تعرفه ۲۰ درصد را پرداخت کند.

عباسی معروفان در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بیش از ۸۰ درصد دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شود که با افزایش اندکی نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *