اهم اخبار

معاون مدیرکل گلخانه ها و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی:روی مکانیزاسیون زعفران کاری نشده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون مدیرکل گلخانه ها و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه تاکنون در خصوص مکانیزه کردن روند کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران در کشور کاری نشده است.

میترا مجدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اقدام برای مکانیزه کردن مراحل تولید و برداشت زعفران و نیز فرآوری آن را از سیاست های وزارت متبوع خود برشمرد و اظهار کرد: یافتن بازارهای جدید برای عرضه زعفران تولیدی کشور از دیگر اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.
وی در خصوص فرآوری زعفران گفت: در این خصوص با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مذاکرات و توافقاتی به عمل آمده که از جمله قرار است بر روی استفاده از گل و گلبرگ زعفران در صنایع مختلف کار شود.
مجدزاده، مکانیزاسیون کنونی زعفران را محدود به برخی مزارع الگویی کشور دانست و با تاکید بر ضرورت توسعه این امر، گفت: اکنون بعضی کشاورزان به صورت محدود از بذرکار هفت ردیفه زعفران، جداساز کلاله از گلبرگ، پیازکار هفت ردیفه، برداشت گل، سورتینگ و بسته بندی محصول از ماشین آلات استفاده می کنند.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ۱۰ ساله این وزارتخانه برای مکانیزه کردن زعفران، افزود: جهاد کشاورزی در نظر دارد با اعطای یارانه، دست اندرکاران امر تولید و عرضه زعفران را برای واردات ماشین آلات این بخش و گسترش فعالیت مکانیزه در تولید و عمل آوری این محصول ترغیب کند.
مجدزاده سطح کشتزارهای زعفران کشور را ۹۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پارسال ۳۵۱ تن محصول از این سطح برداشت شده بود که این رقم ۹۳ درصد کل زعفران تولیدی در جهان است.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، ۱۱ هزار هکتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است که این خطه را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد، و مرکز شهرستان ۷۲ هزار نفری زاوه در ۱۷۶ کیلومتری مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *