اهم اخبار

معاون وزیر جهادکشاورزی: ایران دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ناوگان ایران در صید فراساحل در غرب اقیانوس هند رتبه نخست منطقه و در کل اقیانوس رتبه دوم صید را در اختیار دارد.

 

 

نبی الله خون میرزایی روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح پروژه آبزی پروری شوکت آباد بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: در چهل سالگی انقلاب اسلامی میزان تولیدات شیلاتی کشور نسبت به سال ۱۳۵۷، ۴۰ برابر شده است.

وی بیان کرد: عمده فعالیت هایی که در کشور صورت گرفته امروز بومی شده است همچنین تربیت نیروی بومی نیز در داخل کشور انجام می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: افق پیش رو در سال جاری و ۱۴۰۰ برای فعالیت های شیلاتی بسیار بهتر و بیشتر از آن چیزی است که اتفاق افتاده است.

وی عنوان کرد: ایران در تولید برخی فعالیت های شیلاتی از جمله ماهی قزل آلای سردابی در آب شیرین رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است، همچنین برخی فعالیت از جمله پرورش ماهی تیلاپیا در سال های اخیر در برخی استان ها آغاز شده است.

خون میرزایی با بیان اینکه افق جدیدی پیش روی فعالیت های شیلاتی در ایران باز شده است یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ و چشم انداز ۱۴۰۰ از آنچه برنامه برای ما تکلیف کرده است فراتر رفته ایم.

وی در ارتباط با پرورش آبزیان در خراسان جنوبی گفت: اقلیم این استان هم دارای تنوع است و هم درجاتی از شوری آب بر آن حاکم است که متناسب با هر ظرفیتی از دما و شوری آب گونه های مختلفی از آبزیان را می توان در این استان پرورش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر خلاف گذشته نگاه در فعالیت های شیلاتی این نیست که منتزع از سایر فعالیت ها باشد بلکه امروز فعالیت های شیلات در تلفیق با سایر فعالیت ها از جمله گردشگری، زراعی، باغبانی و سایر است.

وی تاکید کرد: آبزیان آب چندانی مصرف نمی کنند بلکه آب به عنوان محیط زندگی آنها مطرح است لذا هر جا ظرفیت آبی وجود داشته باشد می توان محیط زندگی را برای آبزیان تامین و آب آن را برای سایر مصارف زراعی، باغی و تفریحی استفاده کرد.

خون میرزایی با بیان اینکه آبزی پروری در خراسان جنوبی کاملاً قابل اجرا و اقتصادی است یادآور شد: این استان به عنوان یکی از چهار استان پایلوت و فعالیت های تجاری پرورش ماهی تیلاپیا تعریف شده است.

وی پرورش ماهی تیلاپیا را ظرفیت بالقوه ای برای فعالیت های منحصر به فرد در خراسان جنوبی دانست و ادامه داد: همچنین در ارتباط با سایر فعالیت های شیلاتی نیز این استان مستعد است و هیچ محدودیتی از نظر آبی ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: در مجموع پرورش ماهی تیلاپیا را به دلیل محدودیت های محیط زیستی در داخل کشور دیر آغاز کردیم اما اکنون با پرورش این نوع ماهی در چهار استان موافقت شده است.

وی با بیان اینکه هیچ مشکل فنی و تکنیکی در بستر کار پرورش ماهی تیلاپیا وجود ندارد اظهار داشت: کار در برخی استان ها آغاز شده است اما از نظر تولید برنامه هنوز عقب هستیم.

خون میرزایی عنوان کرد: ظرفیت تولید ماهی تیلاپیا در کشور و چهار استان پایلوت را بسیار بیشتر از آنچه برنامه ریزی شده است می بینیم و امید است به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

مجتمع گردشگری و تفریحی شوکت آباد بیرجند امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استان افتتاح شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *