اهم اخبار

معاون وزیر جهاد:۷۰ درصد آب شیرین کشور صرف کشاورزی می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد آب شیرین استحصال شده کشور به مصرف کشاورزی می رسد، در حالی که ۴۵ درصد آب به طور موثر از سوی گیاه استفاده می شود.

 

به گزارش ایرنا، علیمراد اکبری  در سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی در گیت بوستان اهواز، با بیان اینکه منابع آبی کشور تحت فشار است، افزود:تنها راه چاره توقف این شیوه، افزایش بهره وری و مدیریت منابع آب است.
وی اظهار کرد: رشد جمعیت جهان گویای این مهم است که تولیدات کشاورزی در سال های آینده باید افزایش یابد تا سرانه مواد غذایی در اندازه کنونی باقی بماند که نقش روش های آبیاری در این زمینه بسیار ارزنده است.
اکبری ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه همه منابع آبی صرف کشاورزی می شود و ایران با ۷٫۸ میلیون هکتار در رتبه پنجم جهانی است، البته با در نظر گرفتن اراضی فاریاب (کشت آبی) ایران در رتبه نخست قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه ایران در شدیدترین فشار از نظر آب برای تولید غذا است، گفت:بخش زیادی از اراضی کشاورزی در معرض شور شدن است و سالانه ۲ تا چهار میلیون هکتار از اراضی فاریاب جهان از چرخه بهره برداری خارج می شود.
اکبری با اشاره به تولید ۴۰ درصدی غذا در اراضی فاریاب اظهار کرد: قدمت زهکشی در بین النهرین حدود ۹ هزار سال است و ابداع قنات در ایران نیز نشانه اقدام پیشینیان برای جلوگیری از زه‌دار شدن اراضی بوده است؛ در کشور نیز زهکشی ۶۰ سال پیش در خوزستان آغاز شد که بیشتر آن در اراضی نیشکر است.
وی افزود: عظیم ترین زهکش آسیا در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای کشاورزی استان های خوزستان و ایلام در حال اجراست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیشترین مشکل ما در کشور شوری بیش از اندازه خاک است؛ علاوه بر این با حجم بیش از اندازه زهاب ها روبه رو هستیم که دارای بقایای کود و سم و شوری بالایی است که باعث کاهش کیفیت آب در پایین دست می شود.
وی اظهار کرد: زهاب ها آلوده کننده محیط زیست است و کنترل آنها هزینه های مالی و اجتماعی بالایی دارد که برای این منظور باید روش های زهکشی دوستدار محیط زیست را اجرا کنیم.
اکبری تاکید کرد: طرح های بازچرخانی زهاب از مسائل مهمی است که اگر چه اجرای آن دشوار است، اما باید در برنامه قرار گیرد و اجرا شود .
مهر ماه امسال حمید چیت چیان وزیر نیرو اعلام کرده بود:بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که میزان بهره وری آب در این بخش کمتر از ۳۵ درصد است.
کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را برگزار می کند که از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال ۱۹۷۸ تاکنون هر چند سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.
آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه ۱۳۹۳ (ژوئن ۲۰۱۴) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، ۱۴ اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان با حضور ۵۰ مهمان خارجی از کشورهای آلمان، فنلاند، استرالیا، هلند، بلژیک، هندوستان، مصر، پاکستان، اندونزی، چین، بنگلادش، کره جنوبی و ترکیه در اهواز آغاز به کار کرد.
این همایش تا ۱۷ اسفند ماه در اهواز ادامه دارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *