اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی:۳۰ رقم جدید زراعی و باغی معرفی شد/تفاله نیشکر را به خوراک دام تبدیل می‌کنیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی به اشاره به جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در حوزه زراعی و دامی، گفت: ۳۰ رقم زراعی و باغی در کشور معرفی شده است و پس از این در کشور از تفاله نیشکر در کشور خوراک دام تولید می‌کنیم.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه بر اساس اعلام سازمان خواروبار جهانی، فائو، تأمین امنیت غذایی جهان در آینده بدون تمرکز روی تحقیقات کشاورزی میسر نخواهد بود و از آن مهمتراینکه این تحقیقات باید به مزرعه انتقال یابد، جنابعالی به عنوان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی چه کاری در این زمینه انجام داده‌اید؟، اظهار داشت: بخش تحقیقات ورود جدی در این عرصه کرده، ۱۲۰۰ نفر از بهترین محققان ما در عرصه تولیدی هستند و اینها تحت عنوان «محققان معین» نامگذاری شده‌اند. آنها در عرصه‌های تولیدی حضور پیدا می‌کنند و در مراکز جهاد کشاورزی که در ارتباط مستقیم با بهره‌برداران هستند حضور دارند و به مشکلات هم کارشناسان و مروجین و بهره‌برداران می‌پردازند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: ما در بخش کشاورزی ۱۰ هزار نفر مروج «مسئول پهنه» داریم که اینها با هزار نفر در ارتباط هستند و آخرین اطلاعات، دانش و تجربیات خودشان را به کشاورزان منتقل می‌کنند و در راس اینها هم ۱۰۰ نفر از مروجان بنام و درجه یک که بیش از ۲۵ سال سابقه دارند و بخش زیادی از آنها هم استاد تمام هستند، اینها را از نظر علمی هدایت می‌کنند. اینها گروهی هستند که تمام دانش را بسته‌بندی می‌کنند و در یک شبکه کاملاً چهره به چهره در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهند.

رئیس سامان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین گفت: برنامه ما در خصوص پایداری این طرح‌هاست. به دنبال این هستیم که کلیه دستورالعمل‌ها، برنامه‌ها و قوانین را به سمتی ببریم که محققان تشویق شوند تا در عرصه‌های تولیدی حضور یابند.

*معرفی ۳۰ رقم زراعی و باغی درکشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آخرین تحقیقاتی که در زمینه زراعت و دام انجام داده‌اید چه بود است، گفت: سازمان تحقیقات، بسیار گسترده است و در هر گوشه آن اتفاقات بسیار بزرگی می‌افتد، اما من بسنده می‌کنم به این موضوع که همین امسال نزدیک به ۳۰ رقم زراعی و باغی را معرفی کردیم و تقریباً برای عرضه هر رقم در داخل کشور حدود ۸ تا ۱۴ سال زمان لازم است، یعنی در حقیقت امسال ما ۳۰۰ سال تحقیقات را در خصوص ارقام زراعی و باغی ارائه کردیم.

* همه گندم و جو تولیدی کشور حاصل کار تحقیقی داخل کشور است

وی ادامه داد: الان ما در کشور گندم و جویی نداریم که حاصل کار دیگران باشد و دانش همه اینها در موسسه تحقیقات انجام شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

خاوازی گفت: رویکرد ما در تولید رقم و نهال این است که حتماً سازگاری آب و هوایی و اقلیم را به ویژه در مسائل کم‌آبی و شوری مدنظر قرار دهیم.

*تبدیل تفاله نیشکر به خوراک دام

وی در پاسخ به اینکه تحقیقات شما در حوزه دام چه بوده است، گفت: فقط به این موضوع بسنده می‌کنم که یکی از مشکلات اساسی کشور ما بالا بودن ضایعات باگاس نیشکر بوده و همکاران ما اینها را فرموله کردند که حاصل کار تحقیقات سنگین بود و تبدیل شد به یک خوراک دام و بسیار مقوی و کارخانجات زیادی آنجا احداث شدند و در حال حاضر چندین هزار تن از ضایعات محصولات نیشکر تبدیل به خوراک دام می‌شود و از آن استفاده می‌شود.

*تغییرات آب و هوایی کشور را به سمت خشکسالی یا ترسالی می‌برد؟

از خاوازای سوال شد که آیا تغییرات آب و هوایی و اقلیم در آینده کشور ما را به سمت ترسالی یا خشکسالی می‌برد، گفت: پاسخ این سوال در حوزه اختیارات من نیست.

برخی کارشناسان معتقدند که جهان آینده با تغییرات آب و هوایی و اقلیم دسخوش تغییراتی خواهد شد از جمله این که برخی کشورها به سمت ترسالی و برخی به سمت خشکسالی پیش خواهند رفت در این میان ایران از جمله کشورهایی است که به ترسالی خواهد رسید یعنی در آینده وضعیت بارش‌های ما بهتر از الان خواهد شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *