اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد: تقدیر از ۱۰۲ کشاورز نمونه و ۱۶ پژوهشگر برتر در حوزه کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در نخستین جشنواره ملی کشاورزی از ۱۰۲ کشاورز و تولید کننده نمونه محصولات کشاورزی که در راستای اقتصاد مقاومتی کمترین میزان مصرف آب و بیشترین تولید در هکتار را داشتند، تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، اسکندر زند در نشست خبری به برگزاری همزمان نخستین جشنواره ملی کشاورزی ایران و سی و یکمین‌ دوره انتخاب و معرفی کشاورزان برتر اشاره کرد و گفت: برای کاهش هزینه‌ها امسال هر دوی این جشنواره‌ها را همزمان برگزار کردیم، چرا که باید در  اقتصاد مقاومتی همه نکات را در نظر گرفت.

وی با اشاره به نقش بالای کشاورزی در اشتغال کشور خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد اشتغال در بخش کشاورزی است که نقش بالایی در رشد اقتصادی و امنیت غذایی دارد.

به گفته زند: ۱۱۷ میلیون تن مواد غذایی سالانه در بخش کشاورزی تولید می‌شود و در همین راستا باید در حفظ و معرفی چهره‌های کشاورزی برای جاذبه در این بخش استفاده کنیم.

وی در توضیح بیشتر برگزاری جشنواره اظهار داشت: معرفی تولید کننده‌های برتر و افراد شاخص در عرصه تولید و همچنین معرفی افراد اثرگذار در سایر بخش‌ها مانند تجاری‌سازی و دانش بنیان در این جشنواره محقق می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد انگیزه در کشاورزان برتر و ارتقاء و جایگاه اهمیت کشاورزی را از اهداف برگزاری جشنواره ملی کشاورزی برشمرد و گفت: شاخص اصلی انتخاب کشاورز نمونه رعایت الگوی اقتصاد مقاومتی و در عین حال تولید در کنار کمیت و کیفیت بوده است، مضاف بر آنکه استفاده مناسب از نهاده‌ها و آب و خاک،‌ استفاده‌ از روش‌های مدیریتی نوین به ویژه در آبیاری و استفاده از ماشین‌آلات بومی در این زمینه به عنوان شاخص‌های تاثیرگذار در نظر گرفته شده است.

زند اظهار داشت: در این جشنواره ۱۱۸ نفر از افراد نمونه شامل ۱۰۲ تولید کننده برتر و ۱۶ پژوهشگر در بخش کشاورزی معرفی خواهند شد مضاف بر‌ آنکه ۱۷ نمونه در بخش دام، طیور و آبزیان نیز انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به میزان افزایش بهره‌وری در هکتار در تولید محصولات مختلف در افراد نمونه گفت: کشاورزان نمونه را در مناطق دیم با بالای ۴۰۰ میلی‌متر و زیر ۴۰۰ میلی‌متر جدا کرده‌ایم، مضاف بر آنکه ملاک انتخاب در مناطق گرمسیر و سردسیر نیز به صورت جداگانه بررسی شده است. چون شرایط تولید در این دو منطقه با یکدیگر متفاوت است، به عنوان نمونه در گندم آبی کشاورز نمونه ۱۲ هزا و ۴۳۵ کیلوگرم در هر هکتار تولید داشته است.

زند اضافه کرد: میزان برداشت برنج از نوع شیرودی در هر هکتار ۱۳ تن و ذرت دانه‌ای ۱۸ تن در هکتار است و همچنین کشاورزان نمونه ۱۵۴ تن چغندر در هکتار برداشت کرده‌اند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشت پاییزه و بهاره را همچنین از هم جدا کرده‌ایم، به طوری که سیب درختی ۱۲۳ تن و پسته ۱۲٫۵ تن و مرکبات ۹۴ تن توسط کشاورزان نمونه برداشت شده است.

زند به اهمیت نگهداری از بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: سالانه ۵۰ هزار نفر از تعداد کشاورزان کشور کم شده و اگر هزینه را صرف ماندگاری در روستاها نکنیم با معضلاتی همچون مهاجرت بی‌رویه به شهرها و کاهش سطح زیر کشت مواجه می‌‌شویم.

انتهای پیام/ب

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *