اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: تخصیص مشوق صادراتی برای لبنیات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی از تخصیص مشوق صادراتی برای لبنیات خبر داد و گفت: مشوق صادراتی مرغ نیز در حال رایزنی است.

به گزارش ایسنا، حسن رکنی امروز در حاشیه گردهمایی معاونین تولیدات دامی جهاد کشاورزی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری‌های مجموعه‌های بالا دستی با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای لبنیات موافق شده است و امیدواریم اولین تخصیص را به زودی دریافت کنیم، با تخصیص این مشوق صادراتی شاهد یک جهش عظیم در صادرات خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران به ۳۰ کشور دنیا محصولات لبنی شامل انواع پنیر، شیر خشک، ماست، دوغ، شیر استریل شده و … را صادر می‌کند، گفت: محصولات لبنی ایران از استقبال خوبی در کشورهای همسایه برخوردار است، هم اکنون ما باید شرایط فعلی را تثبیت کنیم و به دنبال نگاه صادراتی باشیم، امیدواریم با در اختیار گذاشن این مشوق صادراتی در راستای کمک به تجار گام موثری برداریم و بتوانیم حضور خود را در کشورهای دیگر پررنگ‌تر کنیم.

رکنی همچنین از افزایش صادرات محصولات لبنی طی سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: آمارها افزایش ۳۰ درصدی صادرات را نشان می‌دهد و این درحالی است که در این مدت قیمت شیر با چالش جدی روبه‌رو بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در ادامه از رایزنی برای تخفیف ۱۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای طیور خبر داد و افزود: امیدواریم با توجه به زیرساخت‌های گسترده در این بخش بتوانیم از قابلیت‌های آن به خوبی استفاده کنیم و این مقدار تخصیص را برای این بخش اعمال کنیم.

وی در خصوص تولید مرغ عنوان کرد: تا سال ۹۱ ما وارد کننده گوشت مرغ بودیم به طوری که در این سال ۵۰۰۰۰ تن مرغ به کشور وارد شد اما طی دو سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن محصول در حوزه طیور صادر شده است که این نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای این حوزه است.

رکنی با اشاره به اینکه صادرات این بخش دارای الزامات متعددی است، اظهار کرد: حضور پرنگ ما در عرصه صادرات طیور باید براساس نیاز کشورهای مقصد باشد، در حال حاضر ما دارای شاخصه‌های بهداشتی بالایی در این حوزه هستیم اما در خصوص اندازه این محصول دچار مشکلیم، در این راستا موضوع طرح افزایش بهره‌وری با عملیاتی شدن کاهش سن کشتار را در دستور کار قرار داده‌ایم که در راستای اجرای آن صادرات این محصول افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در خصوص خرید تضمینی شیر عنوان کرد: البته این واضح است که دولت‌ها نباید اقدام به خرید تضمینی کنند و بهتر است که به جای آن در کاهش هزینه‌های تولید گام بردارند اما گاهی مجبور به این امر هستیم.

وی ادامه داد: در قدم اول حمایت خود را از کارخانجاتی که اقدام به خرید شیر می‌کنند اعمال کردیم اما از آنجایی که هر گاه کاری روی زمین بماند دولت باید تمام قد ورود پیدا کند اقدام به خرید تضمینی شیر خام کردیم چرا که جذب مقداری از این شیر دچار مشکل شده بود.

رکنی اظهار کرد: در حال حاضر سرانه تولید داخلی برای شیر ۱۲۰ کیلو و سرانه صادرات ۱۰ کیلو است، با توجه به این که وضعیت مطلوب رسیدن به تولید سرانه ۱۶۰ کیلو است تلاش داریم در افق ۱۴۰۴  به این میزان برسیم که بخش اعظم آن صرف بهبود سبد قضایی خانوار خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در ادامه تاکید کرد:  در حال حاضر بخش اعظمی از توجه وزارت بهداشت در حوزه درمان صرف می‌شود اما بهتر است وزارت روی بحث پیشگیری و ترویج شیر برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز تلاش کند.

رکنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم هدف‌گذاری و در نظر گرفتن موقعیت فعلی برای انجام هر فعالیت، عنوان کرد: به منظور تهیه سند ملی شتر باید ابتدا روش‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه در نظر گرفته می‌شد و این اقدام ارزشمند توسط انجمن علمی شتر کشور انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که در پرورش شتر حرف برای گفتن دارد، عنوان کرد: در ۱۶ استان کشور ۱۶۰ هزار نفر شتر وجود دارد که بیشترین پراکندگی در استان‌هایی با جو نامطلوب از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و سمنان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ادامه داد: با توجه به اینکه در مناطق محروم کشور تامین اشتغال و مواد غذایی دو مشکل مهم است  پرورش شتر می‌تواند بسیار کمک کند.

رکنی در خصوص ویژگی سند شتر تصریح کرد: شترداری در کشور ما به صورت سنتی انجام می‌شود اما نگاه اقتصادی اقتضا می کند در برخی از مناطق علاوه بر اقدامات تامین چرا، غذاهای کمکی نیز در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه در حال حاضر تولید شتر با محدودیت مواجه است بهتر است دراین حوزه با اقدامات نوین مساله را حل کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *