اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: مرغ های ایران برای صادرات، اضافه وزن دارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از تاثیر منفی طرح برخی مسائل غیرکارشناسانه در فضای مجازی بر صادرات مرغ خبر داد و افزایش صدور این محصول را در گرو تغییر زیرساخت ها و اصلاح ساختار تولید مانند استانداردسازی از نظر وزنی و بسته بندی دانست.[/heading]

«حسن رکنی» دوشنبه در نشست بررسی مشکل های تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ و خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: از سالیان گذشته تاکنون وضع زیرساخت های ما برای واردات تبیین شده بود. بنابراین انتظار می رود این ساختار برای صادرات تغییر یابد.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۲ تصمیم بر واردات ۵۰ هزارتن مرغ بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش شد موضوع واردات مرغ منتفی شود و فقط ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار تن واردات انجام شد.
وی افزود: از این رو، تصمیم داریم به طور جدی شیوه کار سنتی شرکت پشتیبانی امور دام را تغییر دهیم.
به گفته وی، اکنون نزدیک به دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که با تلاش های صورت گرفته سالیانه ۱۰۰ هزار تن از آن صادر می شود.
رکنی تاکید کرد «با توجه به زیرساخت های کنونی، کشور ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ را دارد» و اضافه کرد: به دلیل نبود شرایط لازم برای صادرات، تولید را نزدیک به ۵۰۰ هزار تن کاهش دادیم، زیرا سرعت صادرات ما به اندازه سرعت تولید نیست.
وی ادامه داد: پارسال برای نخستین بار ۱۵۰ هزار تن مرغ و تخم مرغ صادر شد که باید با توجه به توانایی های تولید صادرات را افزایش دهیم؛ زیرا حضور کشورهای منطقه فرصت خوبی برای صادرات ماست.

گوشت مرغ صادراتی کمتر از دو کیلوگرم وزن داشته باشد

رکنی خبر داد سالیانه در دنیا ۱۰۰ میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که میلیون تن در داخل کشورهای تولیدکننده مصرف می شود و ۱۰ میلیون تن به چرخه تجارت می رسد.
وی ادامه داد: از این میزان، سه میلیون تن در کشورهای منطقه تبادل می شود. عربستان و عراق به ترتیب متقاضی سالیانه ۸۶۰ هزار و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ هستند و بقیه مربوط به دیگر کشورهای عربی است. این شرایط فرصت طلایی برای بازار صادراتی ایران به شمار می رود.
به گفته وی، تولید گوشت مرغ در ایران متناسب با وزن استاندارد کشورهای واردکننده این محصول نیست؛ زیرا مرغ های ایران با وزن های بین دو تا سه کیلوگرم بسته بندی می شود اما واردکنندگان وزن های کمتر از دو کیلوگرم را می خواهند.
وی یکی از بایسته های صادرات گوشت مرغ را ایجاد خط دو در کشتارگاه های صنعتی دانست و افزود: برای ارتقای صادرات گوشت مرغ باید شرایط را از لحاظ بهداشتی و استاندارد تغییر دهیم.
وی درباره مشوق های صادراتی افزود: تلاش داریم برای صادرات گوشت مرغ مشوق های صادراتی ایجاد کنیم اما ممکن است این مشوق ها نقدی نباشد.
رکنی درباره تعدد زنجیره های تولید گفت: باید ساختار تولید کشور اصلاح شود و تولید در زنجیره قرار گیرد. به هیچ عنوان به تولید جزیره ای اعتقاد ندارم.
به گفته وی، زنجیره تولید باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید می شود اما با تعدد زنجیره های تولید مخالفیم.
وی توضیح داد: معتقدیم کارخانه های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان باید با تولیدکنندگان روابط مناسب داشته باشند تا از ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند که این امر می تواند در زنجیره تولید رخ دهد و به دوباره کاری نیازی نیست.
رکنی درباره جیره غذایی واحدهای تولیدی گفت: کارخانه های خوراک دام و طیور ایران یکی از اجزای زنجیره تولید در افزایش بهره وری، توازن جیره غذایی و مکمل ها هستند و باید در این زمینه به طور علمی و با فناوری های تازه عمل کنند.

فضای مجازی تهدیدی برای صادرات

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی وجود فضای مجازی را گاهی تهدیدی برای صادرات دانست و گفت: طرح برخی مسائل غیرکارشناسی در فضاهای مجازی باعث می شود برد منفی در داخل و خارج کشور ایجاد شود که همین موضوع تاثیر بسزایی در صادرات محصولاتی همچون گوشت مرغ به کشورهای همسایه داشته است.
رکنی درباره صندوق حمایت از دامپروران افزود: تشکیل این صندوق راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان زنجیره دام، طیور و آبزیان است و می تواند فرصت آفرینی کند.
وی اضافه کرد ساختار و سیستم های اتوماسیون ۲۵ درصد واحدهای مرغداری کشور با بودجه های معاونت امور دام اصلاح شده است. بنابراین انتظار می رود تولیدکنندگان از منابع این صندوق بدون هیچ بوروکراسی اداری استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پیش بینی شده است تا پایان امسال نزدیک به ۱۱۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شود که سهم آن در تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی به ترتیب نزدیک به ۹٫۵ و ۲۰ درصد است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *